Sort vand

2012
)

Sort Vand af Patrick Leis

02 feb.17

Solid ungdomsgyser byder på masser af spænding og en god portion humor

Patrick Leis tager arven op efter bl.a. Dennis Jürgensen og har en lang række bøger bag sig inden for horror- og science fiction-genrerne primært rettet mod et yngre publikum. Sort Vand fra 2012 er en ungdomshorror-roman hvis handling udspiller sig på øen Barsø i Lillebælt.

Baggrundshistorien omhandler et skibsværfts skumle planer for at udvikle et nyt stof til rensning af skibe. Stoffet har dog den uheldige egenskab at det ikke kun æder olierester og lignende, men fortærer alt organisk materiale – inklusiv mennesker! Og selvfølgelig vil skæbnen at stoffet – i form af en sort, olielignende pøl – slipper ud i naturen tæt på Barsø, hvor det bevæger sig mod nærmeste fødekilde…

På Barsø følger vi Mike, Adrian og Laura, som tilbringer sommeren sammen. De tre unge venner får dog hurtigt andet at se til end badeture og teenageforelskelser, da de opdager den faretruende pøl. Sammen med resten af Barsøs beboere må de nu kæmpe mod det altædende stof, som vokser sig større og større og snart omslutter næsten hele øen. Kan de overleve ind til hjælpen når frem?

Sort Vand fungerer rigtig godt som en spændingsroman for de yngre læsere. Venskabet mellem vore tre hovedpersoner skildres med humor og rappe replikker, og bipersonerne – som for de flestes vedkommende kun er med for at være ofre for den Sorte Pøl – fungerer godt. Pølen er i en vis forstand bogens egentlige hovedperson, så man skal ikke forvente dybe karakterskildringer eller et nuanceret portræt af lokalmiljøet. Det er plottet, det handler om, og handlingen skrider frem i hastigt tempo med hurtige skift mellem scenerne, så det føles næsten filmisk.

Patrick Leis ved, hvordan man skruer en spændende, letfordøjelig roman sammen, og det bliver aldrig kedeligt at følge barsøboernes kamp mod uret. Egentlig skræmmende er romanen ikke, men til tider ret grum i sin skildring af, hvorledes den Sorte Pøl fortærer sine ofre. Så er I advaret!

Facet
29260273
9788792366894