Som i et spejl

2016
)

Som i et spejl af Lise Lotte Frederiksen

06 apr.16

Bliv klogere på syv meget forskellige kvinder fra litteraturens verden i en inspirerende og skarp bog, som kaster nyt lys over klassiske værker og kvinderoller.

Lise Lotte Frederiksen er cand.mag. i dansk, engelsk og teatervidenskab og har en stor viden om og erfaring med litteraturformidling. Hun betragter sig selv som formidler - og det må man sige hun gør yderst fremragende i denne meget personlige bog om syv markante kvindeskikkelser i litteraturen. Man fornemmer tydeligt passionen for litteratur og dens mange facetterede karakterer og de tidsperioder de er skabt ind i. Jeg håbede at få en tilgængelig indsigt i de syv værker, og det håb blev bestemt indfriet. Helt klart en anbefalelsesværdig og god måde at blive introduceret til, eller få genopfrisket, nogle spændende romaner med stor betydning for litteraturhistoriens kvindesyn.

De syv værker og kvindeskikkelser som portrætteres i bogen er: Julie fra Shakespeares ’Romeo og Julie’, Elizabeth Bennet fra Austens ’Stolthed og fordom’, Ida Brandt fra Bangs ’Ludvigsbakke’, Jakobe Salomon fra Pontoppidans ’Lykke-Per’, Clarissa Dalloway fra Woolfs ’Mrs. Dalloway’, Pellegrina Leoni fra Blixens ’Drømmerne’ og sidst men ikke mindst Annie Raft fra Ekmans ’Hændelser ved vand’.

Lise Lotte Frederiksen portrætterer ikke blot de syv markante kvindeskikkelse, hun perspektiverer også deres liv på en måde, så de står spillevende foran læseren. Kvinderne træder ud af deres tid, og vi ser dem som de virkelig er: kvinder i kød og blod, hvoraf nogle var anderledes og nytænkende for deres tid, men alle underlagt datidens normer, regler og klasseskel. Forfatterens skarpe iagttagelser er kritiske og kærlige, men også fuld af humor. Det er tydeligt at fornemme, hvor godt hun kender disse værker, og alt det som ligger omkring dem. Lise Lotte Frederiksens erfaringer med litterære byvandringer kommer i den grad læseren til gode i beskrivelsen af kvinderne og deres omgivelser.

’Som et spejl’ er en virkelig spændende og øjenåbnende præsentation, som jeg vil anbefale til alle som interesserer sig for at få et dybere indblik i nogle af de klassiske værker og deres forfattere. Romaner der igen, heldigvis, er blevet populær og eftertragtet læsning. Romanerne og deres kvindeskikkelser fortjener opmærksomheden og spotlyset, som Lise Lotte Frederiksen på fornemmeste vis retter imod dem.

Oprindeligt skrevet af Pia Bechmann, Litteratursiden.

Akademisk Forlag
52232864