Sød tøs

2015
)

Sød tøs af Maise Njor og Lisa Grue

01 okt.15

Charmerende og smukt illustreret venindebog genopliver en kær tradition fra folkeskoletiden og inviterer til gode snakke og grin og bundærlig venindesnak.

Majse Njor og Lisa Grue er forfatterne bag ’Sød tøs’. Venindemiddagene var ikke længere de samme med mobiltelefonens indtog og de evige statusopdateringer. Bogens forfattere blev derfor enige om at skrive en moderne version af den klassiske venindebog, som et udgangspunkt for at komme tilbage til nærværet og den ærlige venindesnak.

Med Lisa Grues fine og finurlige illustrationer er bogen virkelig så fin, at man snildt blot kan have den liggende til pynt og som bladrebog. Hver gang man holder bogen i hånden dukker der nye skønne og morsomme detaljer op i de smukt tegnede snirkler og mønstre.

Majse Njor har skrevet tre forskellige åbne variationer over venindespørgsmålene: De Store, De Gode og De Vigtige Spørgsmål med det formål, at man ganske enkelt kan vælge den variation, der passer én bedst. Jeg kan nemt forestille mig de mange forskellige kreative måder, de vil blive udfyldt på, alt efter hvilken veninde der skriver i bogen. Herudover har Majse Njor skrevet 12 skarpe og humoristiske tekster om det at være veninder. For hvad er en ægte veninde, kan man kritisere sin veninde, og hvad stiller man op, hvis man ikke kan lide venindens nye kæreste?

Lisa Grue har ikke kun illustreret bogen men også forfattet 12 lidt krøllede lister, hvoraf nogle er ment som ren inspiration til venindehygge. Heldigvis er der også lister som er lidt til den provokerende side, så det ikke bliver for rosenrødt. For selvfølgelig hygger vi med veninderne, men der kan også være tidspunkter hvor venindeskabet sættes på prøve, og hvor det kan være svært at håndtere følelser som jalousi og sorg.

Begge forfattere bruger egne oplevelser som udgangspunkt, og det er både sjovt og befriende at læse om de akavede men ind i mellem også alvorlige oplevelser og situationer, der givetvis udgør et langt som kort venindeskab.

’Sød tøs’ genopliver en kær tradition fra skoletiden og kombinerer nogle af de genkendelige veninde spørgsmål med tekster om det typiske venindesammenhold i et voksent tilsnit. Bogen kommer virkelig til sin ret med de spørgsmål, tekster og lister hvor de to forfattere pirker til den enkeltes personlighed, holdninger og de tidspunkter, hvor der kan opstå konflikter mellem veninder. Skøn og smuk bog som med garanti vil give et godt grin og vække tonsvis af gode minder, når man hiver den frem af skuffen om 10 år eller senere i livet.

Originally published by Pia Bechmann, Litteratursiden.

51944666
9788711460009