Små romaner 1905-1927. Bind 1-2

2011
)

Små romaner 1905-1927 Bind 1-2 af Henrik Pontoppidan

02 jan.12

Vidunderligt gensyn med ”små romaner” fra en svunden tid.

Pontoppidans ’Smaa Romaner’ er her i 2011 udgivet i en ny udgave med kommentarer, noter og bibliografi m.m. Romanerne er meget forskellige, men har alle mennesket og dets muligheder/begrænsninger som tema.

Selvom flere af romanerne er ret underholdende, fornemmer man at der ligger stor tænksomhed bag. Pontoppidan er god til at skildre mennesker og deres mange stemninger. Især romanen Hans Kvast og Melusine kunne jeg rigtig godt lide. Den handler om en kvinde, som ligger alvorligt syg i sin seng uden nogen egentlig forklaring, da søsteren kommer på besøg. Søsteren bor normalt i Tyskland sammen med sin officersmand, og da hun har et andet syn på tilværelsen end det gængse, sættes tingene i perspektiv hos både den syge kvinde og hendes mand.

Romanerne blev første gang udgivet i 1905, og der er i alt seks romaner samlet i to bind på i alt ca 550 sider. Her har Flemming Berendt bearbejdet dem, hvorefter de er udgivet med bl.a. noter og efterskrift. De er udgivet som en del af serien ”Klassikere”, og det må siges at have sin berettigelse. Romanerne er ganske vist skrevet i en svunden tid hvor man havde ganske andre livsvilkår end vi har i dag, og hvor skellet mellem rig og fattig var mere markant. Alligevel kan de sagtens læses i dag, både for at sætte tiden i perspektiv og på grund af Pontoppidans eminente person-og miljøskildringer. Det er alvorlige ting der til tider beskrives, men aldrig uden et glimt i øjet og med stor menneskelig forståelse. Sprogligt fungerer værket også rigtig godt. Man skal lige vænne sig til, at navneord skrives med stort og å er det samme som to a’er.

Mindre end fem ud af fem stjerner kan jeg ikke give den, fordi det er god og varieret læsning med indhold, man kan læse en roman ad gangen og vende tilbage, og selvom det er længe siden romanerne blev skrevet, vil livet have de samme konsekvenser også i vores tid.

Det Danske Sprog- og Litteraturselskab
29074747
Ida Balslev-Olesen