Skyggespor

2015
)

Skyggespor af Jakob Vedelsby

27 mar.15

En lækker lille roman der har det hele. Et spændende plot, menneskelig indsigt og en handling med afsæt i en politisk virkelighed.

I ’Skyggespor’ møder vi den midaldrende filminstruktør Peter Bellman, der befinder sig i lidt af en midtvejskrise. Bellman, der tidligere havde succes i sit fag, arbejder nu på en lokal tv-station, hvor han producerer reklamer for tvivlsomme foretagender. Han bor alene og har nærmest et ikke-eksisterende forhold til sine to sønner Tao og Nor, som han ikke har set i flere år.

Midt i dette ingenmandsland bliver Bellman pludselig kontaktet af datteren til en tidligere og nu afdød kollega, Janus. Denne har overdraget en notesbog og – viser det sig senere – en sum penge til Bellman. Notesbogen indeholder afsløringen af en hemmelig organisation, Mission Zero. Mission Zeros projekt minder mest af alt om en konspirationsteori men er pure virkelighed. Missionen har til formål at stoppe den store flygtningestrøm til Europa, et menneskepres på Europas grænser der på sigt kunne blive Europas død pga. indvandring og overbefolkning. Helt konkret er Mission Zeros løsning et vaccinationsprogram mod malaria, der så har den kyniske sideeffekt, at de vaccinerede piger og kvinder gøres ufrugtbare.

I notesbogen opfordrer Janus Bellman til at lave en dokumentarfilm om missionen og gå videre med researcharbejdet. Kort efter møder Bellman ret tilfældigt en gammel ven, Johan, som han tidligere har rejst i Goa med, og sammen beslutter de at give sig i kast med projektet. De vil lave en dokumentarfilm, der afdækker den hemmelige organisation.  Det bliver startskuddet på lidt af en opdagelsesrejse, der bringer de to venner fra København via Berlin og til Tanger i Nordafrika. Undervejs opdager de nye sider af sig selv og projektet, og særligt for Bellman bliver rejsen en konfrontation med fortiden, herunder hans søster og hans sønner.

’Skyggespor' er rigtig godt skrevet, underholdende og med stort sprogligt overskud, så det er en bog, der fænger med det samme og hurtigt læses færdig. Samtidig er Vedelsby kendt for at blande genrer eller måske snarere for at skrive uden at tage hensyn til, om romanen nu skal puttes i den ene eller anden genreboks. Det samme gælder for ’Skyggespor’, der, hvis man skal sætte et par mærkater på den, blander spænding, spiritualitet og melankoli. Sidstnævnte kommer bl.a. til udtryk i Bellmans mange erindringsglimt, ligesom det af og til er som om, han forsvinder ind i en helt anden verden.

Mission Zeros projekt, som det beskrives i ’Skyggespor’, er rent faktisk inspireret af planer, der blev fostret af videnskabsfolk under det sydafrikanske apartheidstyre. Det er ret uhyggeligt at tænke på og giver lige romanen en ekstra dimension.

I det hele taget er ’Skyggespor’ en delikat lille bog og i et ret indbydende format. Den kan læses af mange, især fordi den både rummer et spændende plot og samtidig den mere eftertænksomme del, hvor vi følger Bellmans personlige udvikling og kampen for at få succes igen, både i filmbranchen og helt privat.

En varm anbefaling herfra!

Originally published by Anne Birgitte Langkilde Hundahl, Litteratursiden.

Tiderne Skifter