Sindets ekko

2015
)

Sindets ekko af Karl Aage Rasmussen

13 jul.17

Tjajkovskijs liv og musik er under kyndig behandling i Karl Aage Rasmussens velskrevne og lettilgængelige biografi

Vi kender alle hans musik, eller i hvert fald meget af den: ’Svanesøen’, ’Nøddeknækkeren’ og ’Tornerose’ er alle tiders mest populære balletter og den berømte ’Romeo & Julie’-overture genkender de fleste af os efter at have hørt blot et par toner. Men hvor meget ved vi egentlig om manden bag den berømte musik? I sin komponistbiografi gør Karl Aage Rasmussen, som tidligere har skrevet bøger om J. S. Bach, Gustav Mahler, John Cage m.fl., et stort set vellykket forsøg på at kaste lys over en af musikhistoriens største og mest fascinerende personligheder, Pjotr Ilyrich Tjajkovskij (1840-1893).

Tjajkovskijs liv var fuld af op- og nedture, strålende kunstneriske successer såvel som personlige nederlag og tragedier. Karl Aage Rasmussen kredser forståeligt nok en hel del om den berømte russers homoseksualitet, som han kæmpede med livet igennem og som ikke var uden omkostninger eller risici i tsartidens Rusland. Han diskuterer også hvilken betydning Tjajkovskijs personlige problemer kan have haft for den fantastiske musik, han skrev. Samtidig får vi et spændende indblik i miljøet omkring Tjajkovskij, i hans familie og vennekreds, og i Tjajkovskijs katastrofale ægteskab med den ti år yngre Antonina Miljukova.

Rasmussen forsøger også at udrede det komplicerede begivenhedsforløb, der førte frem til Tjajkovskijs mystiske død i 1893, kort tid efter premieren på den populære 6. symfoni. Var den russiske nationalkomponist det tilfældige offer for datidens omsiggribende koleraepidemi, eller skal vi virkelig tro på de vedvarende rygter om at han begik selvmord og at symfoni nr. 6 var en slags musikalsk selvmordsbrev?

Undervejs kæder Karl Aage Rasmussen livsforløb og musik sammen og diskuterer Tjajkovskijs betydning for den klassiske musik. Desværre virker det ikke helt til at Rasmussen har så meget på hjerte, når det gælder Tjajkovskijs musik, som tilfældet har været med andre komponister, han har skrevet om. Den dybde og perspektivrigdom i musikanalyserne, som præger f.eks. hans bøger om Gustav Mahler og J.S. Bach, mærker man kun glimtvis her. Derfor er "Sindets ekko" ikke helt på højde med forfatterens bedste musikbøger.

Alligevel blev jeg under læsningen jævnligt inspireret til at finde et nyt stykke musik frem på Spotify, for løbende at kunne lytte med, når Rasmussen kaster sig over endnu en af Tjajkovskijs symfonier, operaer eller balletter.

Holder man af Tjajkovskijs musik er der meget at hente i "Sindets ekko" og man får under alle omstændigheder langt mere ud af musikken, når man kender til de tanker, som lå bag den og de kampe, som Tjajkovskij måtte kæmpe – med andre mennesker, men mest af alt med sig selv – for at sætte den i verden.

52151473
9788702184068
207