Sidste søndag i oktober

2000
)

Sidste søndag i oktober af Jan Sonnergaard

“Sidste søndag i oktober” er anden del af Jan Sonnergaards trilogi, der handler om 1990´ernes Danmark. Hvor personerne i bogen "Radiator" handler om underklassen har Jan Sonnergaard valgt, at personerne i "Sidste søndag i oktober" kommer fra middelklassen eller den lavere middelklasse.

Bogen består af 11 noveller, der har hver sin hovedperson.

I novellen “Gilleleje” møder vi en midaldrende kvinde, der har været fattig det meste af sit liv fordi hun periodevis har været arbejdsløs eller har haft vikariater, der ikke har været særlig godt lønnet. Hun er blevet kastet rundt i systemet i aktivering eller kortere vikariater og har fundet sig i de slag livet har givet hende. Sådan er det jo, hvad skal man gøre når man ikke har nogen, der kan hjælpe en. Hun har ikke svaret igen på dårlig behandling, for reelt set har der ikke været mulighed for at sige fra. I novellen beskrives hvordan kvinden har det med at være i aktivering eller ansat i et vikariat – hun har altid lyst til at “a) sige op efter fem minutter på det sted, de havde sendt hende ud til, eller b) at kaste noget skarpt i ansigtet på den nærmeste foresatte.”.

Blandt novellernes øvrige personer er bl.a. den tørlagte alkoholiker, der ikke længere har kontakt til familien, der er kæresteparret, hvor manden ikke har tillid til sin kæreste fordi han tidligere har været i forhold, hvor han blev behandlet dårligt. Denne manglende tillid har ødelagt han indvendigt, og der er f.eks. også historien om en mand, der fortæller historien om hvordan en af hans kammerater tog til USA og måneder senere findes død og om hvordan politiet derovre ikke gider undersøge sagen og finde gerningsmanden.

Hele samlingen handler om mennesker der behandles dårligt af enten samfundet eller deres egen familie. Der er ikke mange søde og venlige mennesker i bogen, men læs den alligevel for at blive klogere på menneskers indbyrdes forhold. Bogen er meget overbevisende og er læseværdig fordi den tør tage kontroversielle emner op og fordi personerne og begivenhederne er troværdige og fordi sproget er hamrende godt.

Jan Sonnergaard har skrevet en bundsolid novellesamling med overbevisende personportrætter - jeg synes dette er en lille perle af en bog, som alle bør læse, ikke mindst fordi der også er fine beskrivelser af København.

23132176
9788700473027
182