Shakespeares hemmelighed

2009
)

Shakespeares hemmelighed af Jennifer Lee Carrell

20 apr.09

Shakespeares hemmelighed afsløres måske i konspirationsroman grænsende til Da Vinci-plagiat.

Kate Stanley, tidligere universitetsprofessor og Shakespeareekspert, nu teaterinstruktør, opsøges af sin tidligere mentor, professor Rosalind (Roz) Howard. Roz har brug for Kates hjælp, da hun har opdaget noget STORT, men hun når ikke at indvie Kate i detaljerne før hun findes myrdet. Dog har hun efterladt Kate en broche og en masse kringlede spor. Og så går den vilde skattejagt på Shakespeares hemmelighed, der involverer et forsvundet manuskript samt intriger, svig og bedrag i rå mængder. Kate får hjælp fra sin ven Sir Henry, en excentrisk rigmand samt Roz’s nevø Ben. Og selvfølgelig jages hun af en emsig politimand samt en psykopatisk morder. Lyder det bekendt?

Da jeg startede på bogen, havde jeg ingen forventninger om noget nyskabende plot. Kun en forventning om at blive underholdt. Så på sin vis kan jeg ikke tillade mig at være skuffet. Men det var først ca. 200 sider inde i bogen, at JEG begyndte at føle spændingskurven stige en smule og kunne abstrahere fra ligheden med en vis anden konspirationsroman. Jeg nød dog den dramatiske slutning og sidder tilbage med en fornemmelse af, at dette trods alt var en ok oplevelse.

Det jeg fandt mest interessant var faktisk de korte passager, der ledte én tilbage i tiden til 1600-tallet og et trekantsdrama mellem Shakespeare, en mystisk kvinde og en smuk yngling. Den historie ville jeg gerne have fulgt nærmere i stedet for at blive kastet tilbage til nutiden igen. Jeg vil derfor anbefale og håbe, at forfatteren skriver en historisk roman lidt a la Philippa Gregory!

Så hvis man er fan af Da Vinci mysteriet, men er ved at være træt af de utallige spin-offs der siden har været, kan man roligt springe denne sag over. Og det er egentlig ærgerligt, for det er jo en spændende historie - man føler bare, at man har læst den før. Og der kan derfor heller ikke forventes de store overraskelser

Hvis man derimod IKKE har stiftet bekendtskab med Da Vinci og klonerne, kunne Shakespeares hemmelighed være et godt sted at starte, især hvis man er interesseret i Shakespeare, engelsk historie og kringlede mysterier.

Bazar
Michael Krefeld
27674259