Sekten

2015
)

Sekten af Michael Katz Krefeld

19 nov.15

Med dette tredje bind i serien om den tidligere politimand Ravn cementerer Krefeld for alvor sin status som en af Danmarks bedste spændingsforfattere. Hamrende god underholdning.

Serien om Ravn er stille og roligt gået hen og blevet en international succes, og den er allerede solgt til udgivelse i mere end 20 lande. Og det forstår man godt. Spænding og plot er helt i top, og den plagede hovedperson, der aldrig helt har sluppet det uopklarede mord på kæresten Eva, er en person, man bliver grebet af og gerne hører mere til. Dertil kommer, at bogens ydre skelet med en hårdtslående og sympatisk privatdetektiv vækker behagelige minder om et utal af lignende især amerikanske krimier, og i dette tilfælde så oven i købet omplantet til et let genkendeligt dansk/europæisk miljø.

Den tidligere kriminalbetjent Thomas Ravnsholdt, kaldet Ravn, der bor på Christianshavn i en ombygget husbåd sammen med sin hund Møffe – en aldrende, overvægtig engelsk bulldog med kroniske maveproblemer, ernærer sig ved tilfældige småjobs som privatdetektiv. Hans økonomi er ikke for god, så derfor påtager han sig modstræbende et job for den gigantiske uddannelseskoncern Mesmer Resources. Den magtfulde direktør ønsker, at Ravn skal finde hans forsvundne søn. Sønnen, Jakob Mesmer, var tidligere ansat i firmaet men forlod virksomheden og dannede en religiøs sekt ”Guds udvalgte”. Det viser sig nu, at der tidligere har været en anden privatdetektiv på sagen, men også han er nu forsvundet. Ravns efterforskning fører ham til Lolland og direkte ind i religiøs fanatisme, hvor fysiske overgreb, hjernevask, eksorcisme og tilmed mord er en del af bevægelsens skumle baggrund.

Krefeld leverer igen et på alle måder suverænt og meget overbevisende stykke arbejde, og selvom historien er lidt længe om at komme i omdrejninger (der går lidt for meget ’Huset i Christianshavn’ i handlingen i starten), så kommer der så sandelig fart på sagerne efterhånden, og man bliver bare nødt til at læse videre. De korte kapitler, som ofte slutter på et spændende sted, er i den grad med til at fremme denne læselyst.

Skildringen af den fanatiske sekt virker desuden særdeles overbevisende og tyder på et godt og grundigt researcharbejde. Som en ekstra sidegevinst byder bogen tilmed på nogle interessante bipersoner: Bartenderen og eksbokseren Johnson, Journalisten Eduardo og antikvitetshandleren Victoria, og gennem hunden Møffe tilføjes desuden lidt stille humor. Mordet på Eva er jo endnu ikke opklaret, så mon ikke der forhåbentlig er flere bind på vej med Ravn. Dansk krimi når det er allerbedst.

Originally published by Arne Larsen, Litteratursiden.

Krimiserien med Thomas Ravnsholdt #3
52045614