Se frem

2017
)

Se frem: fra opløsningstid til opløsningstid af Tor Nørretranders

16 apr.18

Underholdende patchwork af erkendelsesteori, moralfilosofi, Kants frihedsteori og så lidt om kvantemekanik og meget mere. Nørretranders er en formidabel fortæller.

En af landets mest kendte videnskabsjournalister, Tor Nørretranders, som også har en lang række bøger bag sig, har her sat sit store formidlingstalent ind på at fortælle om en mængde emner i samme bog. Først og fremmest handler det om optimisme. Vi skal rette kursen ind efter filosoffen Kant, hvor en af grundsætningerne er, at vi skal tænke selvstændigt. Vi skal tænke og handle således, som vi mener, alle burde handle. Vi skal gøre noget ved det, vi er utilfredse med. Og hvis andre ikke vil, skal man bare gøre det selv.

Bogens forside ligner en smiley, hvor næsen dannes af undertitlen 'Fra opløsningtid til oplysningstid'. Vi skal tænke optimistisk på trods af tidernes elendighed med Trump, Brexit og klimaforandringer og skabe en ny oplysningstid. Det er en indbydende bog med lækkert papir, røde sidetal, overskrifter og kapitelopsamlinger. Den har et stikordsregister, et afsnit med omfattende noter, en tidslinje og en kolossal litteraturliste. Men Nørretranders kommer også omkring så mange forskellige emner, at den ikke kan undgå at få det omfang.

Det vil være en absolut fordel at have en naturvidenskabelig baggrund ved læsning af bogen, men man er kun lidt handicappet ved ikke at have det. Man føler sig faktisk oplyst. Det er en tur omkring hjerneforskning og astrofysik, perceptionsteori og så frem for alt filosoffen Kant. Men der er også en bunke anekdoter, som uundgåeligt højner underholdningsværdien. Personligt holder jeg meget af historien om Samsøs flygtningegruppe, der hurtigt havde lært øboernes inkluderende venlighed. Anekdoterne omfatter også Bohr og hans uenighed med Einstein og så en lang fortælling om Kants grå stær.

Jeg var godt underholdt, men jeg skulle bruge kræfter og opmærksomhed på at klare de naturfaglige områder, men der er bestemt hængt noget ved. Men det er en utrolig blanding af emner, som nok må afføde en anbefaling om at læse bogen i mindre portioner.

Fra opløsningstid til opløsningstid
People'sPress
53604676