Sammenbruddet

2018
)

Sammenbruddet af B. A. Paris

07 aug.18

Fremragende psykologisk thriller med en foruroligende dyster undertone, der langsomt bliver mørkere.

En stormfuld aften ser Cass en kvinde holde på en øde parkeringsplads i en skov, men hun tør ikke stoppe for at hjælpe. Næste dag viser det sig, at kvinden i bilen er blevet brutalt myrdet, og det bliver starten på en gevaldig nedtur for Cass. Skyld og skam fylder hende og kommer til udtryk i angstanfald, hukommelsestab og forvirring. Da det fortsætter, tror hun først, at det er fordi morderen nu er ude efter hende, men langsomt begynder hun at frygte, at det slet ikke handler om den myrdede kvinde. Cass´ mor led af tidlig demens og nu tyder alt på, at Cass har arvet sygdommen.

’Sammenbruddet’ er en vaskeægte page-turner og jeg læste den faktisk i ’et stræk. Sproget er flydende og uden overflødige ord og sætninger, og det er medvirkende til, at den er hurtigt læst. Forfatteren forstår virkelig at fastholde læserens interesse med både aktion, spænding og ondskab i særklasse. Langt ind i handlingen havde jeg stadig svært med at skelne mellem ven og fjende, og mine fornemmelser skiftede konstant.
Efterhånden som Cass bliver ramt af både angst, paranoia og hukommelsessvigt, får hun også svært ved at finde ud af, hvem hun kan stole på og tør betro sig til.

Denne vanvittig spændende thriller kan anbefales til alle læsere af psykologiske krimier, som også skal læse forfatterens første roman på dansk ’Bag lukkede døre’. Bøgerne er nogle af de bedste og mest interessante indenfor Domestic-noir genren, hvor handlingen foregår i hjemmet og familien.

Jentas
Lilian Kingo
54439059