Rust

2015
)

Rust af Donal Ryan

27 maj.15

Fantastisk fin debut med fortællinger fra et lille samfund i et Irland, lammet af finanskrisen. Ryan formår at komme ind under huden på de forskellige fortællere, og man gribes som læser.

Vi er i en lille landsby i Irland efter det økonomiske krak. Landsbyen er i chok: den lokale byggematador er gået konkurs og er stukket af. Han har efterladt sine medarbejdere, som han har snydt for løn, pension og feriepenge, og han har efterladt sig et halvfærdigt byggeri, et helt kvarter med nye huse, hvoraf kun to blev bygget helt færdigt, da det var de to eneste, der var blevet solgt.

Romanen er bygget op af 21 kapitler, der fortælles af 21 forskellige personer. Alle personerne kender Bobby, som er den gennemgående person i romanen, og alle synes at han er en god og reel fyr. Men er han nu også det?

Kan noget så kedeligt, som en samling fortællinger om et finanskrak være spændende? I dén grad. Ryan formår at komme ind under huden på det lille samfund, og hver enkelt stemme får sin helt egen røst. Om vi et kapitel følger en gammel venneløs luder eller vi i næste kapitel følger en ung depressiv mand, så er det skrevet, så vi tror på det. Gennem de mange stemmer får vi forskellige synspunkter på det skete, og der er også en plotmæssig udvikling i bogen: der bliver begået et mord og bortført et barn. Nu er samfundet for alvor i oprør!

Det er med at holde tungen lige i munden med dette portræt af et helt samfund. Der er mange navne at forhold at holde styr på, men gør man det, venter der en fascinerende læseoplevelse. Bogen er ellers skrevet letlæseligt og er ret kort, så alle kan være med (i disse ’Danmark læser’ tider). Den vil være et oplagt bud for læsekredse. Romanen leder tankerne hen på ’Olive Kitteridge’, som også er fortællinger om et lille samfund, set fra forskellige personer

Ryan har vundet flere priser for sin debutroman, og fortjener bestemt også mange læsere her i landet.

Originally published by Joan Bak, Litteratursiden.

Jensen & Dalgaard