2003
)

Quentins af Maeve Binchy

02 jun.08

Roman fra Dublin ...

Nogle mennesker bedrager dig, og andre samler dig op. Også selvom de har deres egne problemer at slås med. 'Quentins' i en nøddeskal.

Vi befinder os i Dublin i nyere tid. Ella Brady har aldrig voldt sig selv eller sine forældre de mindste problemer. En stormende forelskelse i den rige og gifte mand Don Richardson ændrer dog drastisk på dette. Don Richardson forårsager, at rigtig mange mennesker inkl. Ella og hendes forældre kommer i økonomisk uføre. Her skydes historien rigtigt i gang.

Ella arbejder dag og nat for at rette op på sin fejltagelse. Hun får en idé om at lave en dokumentarfilm om den utroligt populære restaurant Quentins, som har lagt navn til bogens titel. Håbet er, at denne dokumentar kan rette op på de økonomiske tab, hendes forældre og andre har lidt. Et lidt opstillet plot efter min mening. Det er nu heller ikke plottet, der er det essentielle i denne roman, men den hjertevarme, hvormed menneskene i Quentins agerer.

Mange af dem er indblandet i dette filmprojekt, bl.a. restaurantens ejer Quentin, restaurantens forpagtere Brenda og Patrick Brennan, Patricks udviklingshæmmede bror Blouse og konen Mary, Ellas veninde Deirdre, amerikaneren Derry King - manden bag støtten til filmprojektet og mange flere – alle med deres egne sorger og glæder. Derfor er det også er en roman med mange historier i én, hvor den røde tråd er restauranten Quentins. Flere af personerne optræder sågar i nogle af Binchys andre romaner.

Dette er den første roman, jeg har læst af Maeve Binchy. Jeg har tidligere set to af hendes filmatiserede bøger ’Gode venner’ og ’Tara Road’, som jeg var vældig begejstret for. Derfor har jeg længe haft lyst til at læse noget af hende.

Jeg tror dog, at hun har skrevet bedre romaner end ’Quentins’, og derfor vil jeg ikke afvise at læse flere af dem. Men det skal siges, at selvom plottet måske ikke er det mest spændende, er det alligevel en bog, jeg ikke kunne lade være med at læse til ende. Hun er en produktiv dame, og alle hendes romaner/noveller er vist oversat til dansk; romanerne kan sammenlignes med romaner af forfattere som Rosamunde Pilcher og Judith Lennox.

Det er uhøjtidelig læsning, og romanen er god at slå hjernen fra til. Som min kollega Helle ville sige, er det tyggegummi for øjnene. Du skal ikke forvente stor litterær kunst i Maeve Binchys selskab. Til gengæld vil du blive godt underholdt, og er du til happy endings med en bunke forhindringer undervejs, kan Quentins varmt anbefales.

Binchy, Maeve: 'Quentins'. Oversat fra engelsk af Jytte Kohlschen efter 'Quentins'. Erichsen, 2004. - 343 sider

Lån bogen på Bibliotek.dk eller Køb bogen

Erichsen