Pyramiden

2000
)

Henning Mankell: Pyramiden

21 dec.12

Med »Pyramiden« ville Henning Mankell egentlig slutte sin romanserie om kriminalkommissær Kurt Wallander.

Spørgsmålet er, om vi overhovedet skulle have haft dette »farvel« til Wallander. Man kan godt blive lidt skuffet over sådan en sortie, for bogen er en samling af fem spændingsnoveller, der slet ikke når Mankels romaner om Ystad-kommissæren til anklerne. Måske var det blot mine forventninger, bogen ikke kunne leve op til - for isoleret set er novellerne egentlig o.k.

Henning Mankell åbnede Wallander-serien med romanen »Mordere uden ansigt i 1991«. Dengang var Wallander 42 år. Han var lige blevet fraskilt og flyttede fra Malmø til Ystad. I »Pyramiden« lærer vi Wallander at kende, som han var inden 1990erne. »Pyramiden« slutter altså dér, hvor »Mordere uden ansigt« begyndte - en trist januardag i 1990.

Novellerne er brikker i Wallanders liv fra 1969 og 20 år frem. Og vi får ny viden om, hvorfor Wallanders liv blev som det blev i de store romaner. Her går ægteskabet med Mona galt, og her opbygges det lidt anstrengte forhold til faren i Skåne. De seks spændingsnoveller er tilegnet den svenske skuespiller Rolf Lassgård, der har hovedrollen som Wallander i filmatiseringerne. Og som - beretter Mankell i forordet til »Pyramiden« - var med til at fortælle selveste Mankell (ophavsmanden til figuren!) meget om Wallander, som forfatteren ikke kendte i forvejen.

Romanens titelhistorie er om faren, som Wallander må hente ud af et egyptisk fængsel. Imens klarer han den mordsag, som han rejste fra i Sverige. I historien »Kløften« beretter Mankell om en kløft mellem moderne mennesker, en kløft, der får volden og brutaliteten til at eskalere. Historien »Hugget« foregår i Wallanders ungdom, hvor han er på vej fra ordenspolitiet til kriminalpolitiet og i sit lejlighedskompleks går ind til sin nabo, en ældre eneboer, der sidder død med et stort hul i brystet. Wallander begynder at bore i sagen. Begivenhederne accelererer, også i privatlivet. Han er vild med Mona, men Mona bliver hurtigt træt af altid at blive brændt af, når Wallanders arbejde går ud over deres aftaler. Det anede man.

De små historier må så absolut være for kendere, der ikke kan få Wallander nok.

Henning Mankell: Pyramiden, 388 sider (Klim).

Krimiserien med Kurt Wallander ; 9