Punkt 22

1972
)

Joseph Heller: Punkt 22

Jo, jeg har da læst Punkt 22 før. Men det er nok tredive år siden. Så da jeg i en kommentar til min litterære årsopgørelse 2011 så, at Beldenak fra bloggen Mest om bøger skrev at hans bedste læseoplevelse i 2011 var Punkt 22, blev beslutningen taget om at den skulle da genlæses lige på stedet.

Og som forventet udeblev skuffelsen da også! For her er det mildest talt 2. Verdenskrigs glade vanvid der fortælles om. Nærmere bestemt på en amerikansk luftbase på den italienske ø Pianosa hvor bombeskytten Yossarian sammen med nihundrede andre soldater ruller sig ud i den ene mere absurde samtale og handling efter hinanden, som tilsammen giver et billede af et lukket samfund befolket af gale - skabt af den krig som de deltager i.

Men det vigtigste ved bogen er nok den beskrivelse af et samfundssystem (her militæret), som er styret af en form for total absurd logik, hvor menneskelige omkostninger ingenting har at sige. Og her er det, at Yossarian stiller spørgsmålstegn ved systemet og selvfølgelig opnår at blive hadet for det af sine overordnede, hvis mærkværdige personlige ambitioner og mærkværdige kodekser bliver udfordret af ham. Og som derfor gør ham til helt.

Det er en fremragende roman! Totalt absurd og meget, meget morsom hele vejen igennem - selv om de mest pragtfulde replikskifter ligger i første halvdel. På intet tidspunkt slipper den grebet om historien og formår både at være morsom - og også temmelig uhyggelig i sin kritik af et militært bureaukratisk og stift system, hvor overordnede kan skalte og valte med både underordnede og ofre. At forfatteren så faktisk var amerikansk bombepilot under 2. Verdenskrig udstationeret på Korsica, gør ikke bogen mindre troværdig... Og den danske oversætter var endda oberstløjtnant...

Fra Bogbrokken

Gyldendals tranebøger
01274600