Portræt af en spion

2012
)

Portræt af en spion af Daniel Silva

29 jul.12

Mesterspionen Gabriel Allon er tilbage i endnu en tempofyldt thriller.

Kl. 11.46 sprænger en selvmordsbombe i Paris, kl. 12.03 går endnu en af i Tivoli i København, kl. 14.34 er Gabriel Allon et mulehår fra at dræbe den selvmordsbomber, der slår til i London. Dette er starten på endnu et bind i serien om den israelske mesterspion – der ellers var gået på pension! Nu involveres han i jagten på og optrevlingen af en ny gren af al-Qaeda. Også denne gang består holdet bag ham af en blanding af israelske efterretningsfolk, britiske MI5-folk og et stort hold fra det amerikanske CIA.

Denne blanding af forskellige efterforskningsenheder og nationaliteter skaber selvfølgelig nogle udfordringer, der skal klares. Ikke mindst spørgsmålene om hvem, der har det sidste ord og hvem, der betaler ”gildet”. Heldigvis er holdet topprofessionelt, og de forstår at se mulighederne undervejs.

Bogen lever til fulde op til de øvrige bind. Der er samme tempo over jagterne, og samme nervepirrende håb om, at alle ”de gode” må klare sig igennem denne sag. Så kan man lide resten af serien, er denne rent guf. Dog har denne bog ikke en lille romance som side-fortælling. Jojo, Gabriel og Chiara er stadig sammen; men hvor man i de øvrige bøger har kunnet finde en lille sødmefuld kærlighedshistorie, så er denne bog mere hårdtslående og kærlighedsforladt – men stadig i mesterklasse. Om bogen er realistisk? Tja, jeg håber det ikke! Men historien er i hvert fald velfortalt, og man kan ikke undgå at håbe på en god slutning.

Kan man lide Andy McDermott, Jack Higgins og Andy McNab , vil man elske serien om Gabriel Allon og hans team. Den kan helt klart anbefales til alle dem, der gerne vil have et hårdtslående actionbrag af en roman.

Cicero
Charlotte Grubb
29318840