Politierindringer

2018
)

Politierindringer af Birthe Rønn Hornbech

25 jun.18

Gode, jordbundne og samfundsrelevante beretninger fra Birthe Rønn Hornbechs tid som politifuldmægtig og anklager i årene 1971 - 2007.

Desværre husker mange af os forfatterens uheldige optræden som minister, men her er hun i allerbedste form som fortæller og formidler af egne erfaringer i det juridiske system. Som læsere kender vi hende også fra både velskrevne debatbøger og som engageret litterær skribent.
Det er både spændende, underholdende og interessante sager, vi hører om fra forfatterens lange og oplevelsesrige liv. Naturligvis befinder vi os i nogle af dem på anekdoteniveauet, men andre er som at læse en thriller. Hun skriver selv, at mødet med mennesker i retssystemet har været med til at gøre hende til det menneske, hun er.

Den unge, blonde og lårkorte politipige, som vi ser på forsidens billede, stod op imod den tids modstand mod kvinder i politiet, og hun satte sig også grundigt i respekt, da hun som nyuddannet jurist tog et mekanikerkursus for at klare færdselssager. Hun kunne skille en boret knallert ad og skifte hjul i en håndevending. Men nogle af bogens mere markante elementer er Birthe Rønn Hornbechs velformulerede udfald mod populistiske politikere, der for at fiske stemmer går ud og blander sig direkte i konkrete sager og fodrer de sensationssultne medier med krav om lovændringer på baggrund af folkestemninger. En anden klart optrukket holdning handler om hvordan uklare love og bestemmelser kan svække befolkningens respekt for retssamfundet.

Dengang Kulturministeriet offentliggjorde den danske litterære kanon, dagen før faktisk, havde vi på mit bibliotek engageret Birthe Rønn Hornbech til at fortælle om, hvor vigtigt hun mente det var, at politikere læste god litteratur. Hun holdt publikum i sin hule hånd, da hun fortalte om sit forhold til de mange gode bøger, der (dengang) stod på ethvert folkebibliotek. Den mening kommer naturligvis også frem i bogen. En god politiker skal læse skønlitteratur eller biografier for at sætte sig ind i den menneskelige natur.

Birthe Rønn Hornbechs erindringsbog er god underholdning med holdning.

53944027
9788702260298