Pigen under jorden

2018
)

Pigen under jorden af Elly Griffiths

22 jan.18

En helt igennem fremragende start på en ny krimiserie med en på alle måder anderledes hovedperson. Arkæologen Ruth er i den grad et bekendtskab værd.

Jeg følte mig meget hurtigt i rigtig godt selskab med i sær Ruth, men også med Nelson og de andre faste beboere i Saltmarsken. Ruth er både antiheltinde og heltinde på en og samme tid. Meget begavet og dygtig på sit område og hvilende i sig selv går hun ind i sagen om to små pigers forsvinden med lige store dele faglig kompetence, nysgerrighed og medfølelse med pigernes forældre og hun ønsker af hele sit store hjerte at sagerne skal slutte positivt.

Pigen under jorden er britisk krimi når det er bedst. Plottet er gennemtænkt og spændingen fortættes bogen igennem. Den sidste tredjedel måtte jeg bare læse i et træk. Persongalleriet er i særklasse – store som små roller brænder igennem og hovedpersonerne er alle som taget ud af hverdagen. De er ikke på ingen måde forherliget, tværtimod. De begår fejl, de er indadvendte og tvære, de træffer forkerte valg og de ser faktisk også helt almindelige ud. Derudover synes jeg vildt godt om, at Ruth, som er den altoverskyggende hovedperson er noget så ualmindeligt som arkæolog. Det fungerer bare så godt i historien.

Det er en af de få krimier, hvor jeg omkring halvvejs i bogen ikke havde en klar fornemmelse af, hvem der gjorde det og hvordan historien ville slutte. Faktisk ændrede jeg mening om hvem, den skyldige var, så mange gange, at jeg slet ikke har tal på det og det endda meget tæt på slutningen. Så for mig holdt spændingen sig intakt til allersidste kapitel, selvom jeg faktisk på et tidligt tidspunkt havde haft mistanke til den rigtige.

Udover personerne er jeg meget begejstret for området historien foregår i og ikke mindst de utrolig flotte beskrivelser forfatteren har af området og landskabet. Jeg tænker, at jeg kunne have lyst til at oplevet stedet i al dets barske pragt i virkeligheden, så livagtigt er det beskrevet.

På alle måder en flot debut og jeg glæder mig meget til at den næste bog i serien, Løgnens hus, udkommer på dansk til sommer. Bogen kan anbefales til alle, der elsker en god historie med gode personskildringer.

Gad
Lærke Pade
53817823