Pige med perleørering

2002
)

Pige med perleørering af Tracy Chevalier

27 jan.03

Flisemageren er blevet blind ved en arbejdsulykke, og hans datter, den 16-årige Griet, skal ud at tjene penge til husholdningen; hun bliver stue- og køkkenpige hos den berømte maler Vermeer.

Ud over det hårde arbejde med vasketøjet og rengøringen i den store husholdning med seks børn skal hun gøre rent i malerens atelier, og det skal gøres, så man ikke kan se, hun har været der, for meget af interiøret er en del af hans malerier. Det viser sig, at pigen har flair for farver, hvilket maleren ser ved første øjekast, da han kommer for at tage hende i øjesyn. De snittede grønsager har hun lagt i en vifte efter farver.

Pigen er fortælleren, og emnet er maleren Johannes Vermeer i en produktiv periode, hvor han blandt andre malede det berømte billede: "Pige med perleørering". Griet har en skarp iagttagelsesevne og psykologisk sans, og hun er klar over, at hun bevæger sig i farligt farvand, for selv ikke fruen i huset må betræde atelieret, og Griet vil ikke påtage sig ros for den forbedrede husførelse for ikke at forstyrre tyendets hierarki og derved skaffe sig fjender.

Griet bliver fuldstændig fascineret af, hvad der foregår i atelieret, maleprocessen, kompositionen, lysindfaldet, farverne, og hun begynder også at ændre på opstillingerne. Den erotiske tiltrækning er underspillet, men er naturligvis til stede. I al hemmelighed begynder hun at hjælpe ham med at fremstille farverne, og han begynder at male hende - også i hemmelighed. Men for at fuldende maleriet behøver han en perle, og den skal Griet skaffe fra fruens smykkeskrin! For Griet bliver maleriet livets centrum, og hun forsvinder næsten både for sig selv og sine nærmeste.

Der er mange nuancer og lag i den lille koncentrerede, stemningsmættede roman. Man får et levende, fysisk indtryk af hverdagslivet i Delft, gadelivet, indkøb på markedet, dagliglivet hos kunstneren, tyendets vilkår, faren fra herrerne, mæcenerne, som kommer og går, og som skal plejes og føjes. Kun om søndagen får Griet lov at besøge sin fattige familie, der er fuldstændig afhængig af hendes indtjening.

Men det mest bemærkelsesværdige er den indsigt og viden, romanen giver om kunstneriske processer. Uden forklaringer får forfatteren læseren til at se farver, lys og kompositioner, og man får en ubændig lyst til at se eller gense Vermeers fremragende malerier. Sproget er enkelt, sanseligt og visuelt. En bemærkelsesværdig, levende lille historisk roman.

Man ved ikke meget om Vermeer, han var maler og kunsthandler og malede kun i alt 35 billeder, som i dag er spredt ud på de store museer i hele verden. Motiverne var ofte kvinder i enkle interiører i gang med huslige gøremål. Hans svigermor finansierede det meste af hans store husholdning.

Tracy Chevalier er født i USA i 1962, men bor i dag i London. Det er hendes første roman på dansk.

Oversat af Inge-Lise Jespersgaard. PP Forlag, 2002. 234 sider. Kr. 249,-

PP Forlag