Pårørende efterlyses

2011
)

Pårørende efterlyses af Ide Hejlskov

14 mar.11

Kafka-inspireret forvirring om incestuøse relationer, hukommelsestab en mystisk organisation og ikke mindst en endnu mere mystisk forfatter. Forvirret? Ja!

’Pårørende efterlyses – 10 spor af en roman’ er skrevet med inspiration fra en dødsannonce. I annoncen efterlyses pårørende til en Kristian Hermann Kristensen, som er død alene i sin lejlighed juleaften 2002. Ud fra denne lille notits fortæller forfatteren, at hun blev inspireret til at skrive om denne ukendte person, hans baggrund og hans relationer.

’Pårørende efterlyses’ er en roman der er meget svær at genfortælle, idet den ikke har nogen reel handling. Man kan dog overordnet sige, at den handler om en række mennesker, hvis liv på den ene eller den anden måde er flettet ind i hinanden. Enten er de søskende, elskende, mor og datter, far og datter – og alle har de en relation til den afdøde, der i romanen kaldes K. Bent Kristensen. Alle har også en tilknytning til det der omtales ”organisationen”, men man får aldrig at vide hvad denne organisation går ud på.
Jeg opfatter denne roman som en kommentar til vores mere eller mindre velfungerende nutidige samfund, hvor overvågning af enkeltpersoner og mere eller mindre hemmelige organisationer trives i bedste velgående. Jeg kan dog også tage fuldstændig fejl, for det kan jo være at romanen bare handler om kærlighed, hvem ved?

Romanen er skrevet på det nystartede forlag Autre, som kun udgiver utilregnelig litteratur. Dette er forlagets første udgivelse, som desuden (måske) er skrevet af forlagets ejer og bestyrer K.L. Smith. Det er dog af ukendte årsager forfatteren Ide Hejlskov, der fungerer som pseudonym. Eller er det nu også det? For måske er K.L. Smith bare en opdigtet person i Ide Hejskovs debutroman?

Ja, forvirringen er total, og det er også meningen. For det er vel netop dét, der er meningen med utilregnelig litteratur!? Derfor vil jeg anbefale denne lille perle, til alle der kan lide at læse eksperimenterende litteratur, og som ikke er bange for at slippe grebet om de gængse rammer og skabeloner.

Autre
28617941
Depot 1