Orient

2017
)

Orient af Christopher Bollen

20 apr.17

Orient er en lille idyllisk by på Long Island tæt ved New York, men bag idyllen gemmer sig hemmeligheder og mord. Indviklet, anderledes og fascinerende litterær thriller.

Christopher Bollen udkommer for første gang på dansk med sin over 600 siders lange spændingsbog, I omtalen af romanen nævnes ofte Twin Peaks, men det er nok lige at tage munden for fuld. Derimod kan man med rette henvise til forfattere som Joel Dicker og Donna Tartt for at få et mere præcist billede af, hvilken type roman, der er tale om. Det er en af den slags romaner, der tager sig god tid til sin historie, sine personer og sit plot, og selvom den indimellem er lidt lang i spyttet, så fanges man af stemningen og den accelererende spændingskurve.

Arkitekten Paul Benchley finder den unge narkoman Mills liggende livløs i sin opgang. Mills er kommet til New York fra Californien på flugt fra sin opvækst som forældreløs og plejebarn, men er hurtigt gået til bunds i storbyens mange fristelser. Paul beslutter at hanke op i den unge mand og tager ham med til sin fødeby Orient, en lille pittoresk fiskerby adskilt fra fastlandet ved en dæmning. Byen er i sommerperioden hjemsted for en række rige sommergæster, mest kunstnere fra New York, til stor fortrydelse og modstand fra de fastboende. Mills ankommer til Orient sidst på sæsonen, og da der snart begynder at ske mystiske dødsfald og en hel familie omkommer ved en mordbrand, rettes lokalsamfundets mistanke hurtigt mod den utilpassede nysankomne.

Heldigvis for Mills får han en allieret i Beth, som er født på øen men er kommet tilbage efter et længere ophold i New York: De to sætter sig sammen for at opklare mysterierne, som også omfatter fundet af mystiske muterede dyr (En nærliggende statslig forskningsstation får skylden), men snart stiger antallet af døde, og det viser sig, at stort set alle personer gemmer på hemmeligheder og skjulte dagsordener.

Som man nok kan fornemme, er dette en bog med mange lag, og historien er ikke altid helt lige let at få has på. De mange personer, som på skift bliver hovedpersoner i de forskellige kapitler, gør heller ikke tilgængeligheden lettere, men der er belønning forude for den tålmodige.
Plottet og spændingen bygges langsomt op, og læseren indfanges langsomt men sikkert af historien. Spændingen holdes desuden fornemt i live ved, at man faktisk undervejs kan mistænke hver eneste af byens indbyggere, og først til sidst får den overraskende slutning og forklaring.
De mange personer er skildret indlevende og vedkommende, og beskrivelsen af naturen og byen Orient er intet mindre end fremragende.

Gad
Lærke Pade