Og tiden i vild tilstand mod min hud

2016
)

Og tiden i vild tilstand mod min hud af Marianne Larsen

Digteren Marianne Larsen (født 1951) har udgivet mere end 40 digtsamlinger og fik allerede i 1969 trykt sine første digte i ”Hvedekorn”. I 1971 udkom ”Koncentrationer”, der var forfatterens første værk og siden har hun, som nævnt, været meget produktiv, så produktiv, at hun nogle gange har fået udgivet flere digtsamlinger på et år. Det er i denne anmelders øjne en ganske imponerende bedrift og noget forfatteren godt kan være stolt af.

Marianne Larsens seneste digtsamling hedder ”Og tiden i vild tilstand mod min hud”, en samling tekster, der blev udgivet på Gyldendals Forlag tidligere i 2016.

Forlaget beskriver selv bogen som en række præcise portrætter af øjeblikke i virkeligheden; et forsøg på at vise virkeligheden som den virkelig er. Det er da også en ganske rammende beskrivelse af digtene, men desværre fængede digtene ikke rigtig denne anmelder. Nogle af temaerne i bogen er skilsmisser, trafik, ældre mennesker, der er fantaster samt den gentagelse, der ofte er i et familieliv. Og nu vil du måske stille det helt rimelige spørgsmål hvorfor jeg så ikke var særlig fjantet med teksterne.

For det første mangler der struktur og almen tegnsætning i digtene. Jeg måtte flere gange læse en sætning, endda hele afsnit, to eller tre gange før det var muligt at finde sammenhæng og mening i teksten. Hvis noget kan få interessen og læselysten til at forsvinde, så er det at man skal genlæse selv ganske korte tekster for at finde ud af hvad der er op og ned.

For det andet nåede det aldrig at gå op for mig hvad forfatteren overhovedet vil med digtene i ”Og tiden i vild tilstand mod min hud”. Kort sagt manglede jeg mening såvel som retning, og så er det i sagens natur noget vanskeligt, for ikke umuligt, at give en bog en overstrømmende vurdering.

Det giver sig selv, at ”Og tiden i vild tilstand mod min hud” scorer ret lavt i denne anmelders karakterbog.

Jeg synes desværre at bogen var både kedelig og intetsigende, jeg kan ganske enkelt ikke se formålet med bogen og derfor kan jeg kun tildele bogen en vurdering, der ligger noget under middel – og væsentligt under hvad man burde kunne forvente af en etableret forfatter med mange udgivelser bag sig.

52588774
9788702209280
88