North Dakota

2016
)

North Dakota af Jesper Nicolaj Christiansen

20 apr.16

Provokerende og direkte fortælling om 16-årige Jonas’ kamp for at skabe en ny tilværelse og finde sig selv. En kamp der allerede fra begyndelsen synes umulig at vinde.

Vedkommende fortælling om teenagedrengen Jonas, der har alt imod sig, og som bogen igennem kæmper for at finde ud af, om livet er værd at kæmpe for eller ej. Lige til sidste kapitel er man i tvivl om udfaldet, og det er en af bogens største styrker. Man kommer under huden på Jonas, der er i en meget letpåvirkelig alder, hvor alt kan ske, og hvor noget så selvfølgeligt som venskab og kærlighed ikke bliver taget for givet. For Jonas er der ingen garantier i livet, og hans enorme ensomhed og higen efter bekræftelse er hjerteskærende.

Jonas far døde fire år tidligere, og i takt med at hans mors nye kæreste afmærker sit territorium, har Jonas stort set mistet alt, der har den mindste tilknytning til faren. Selv hans mor er anderledes og vælger gang på gang kæresten frem for ham, og den uretfærdighed og konstante modgang Jonas oplever, mærker ham dybt, så kun få personer får lov til at komme bag facaden.

Efter en nødvendig flytning, finder Jonas en gammel LP, hvorpå sangen `North Dakota´ er markeret, og det bliver hans livline i ensomheden, hver gang tingene går galt for ham. Han bruger en stor del af sin tid på at drømme sig væk fra Taastrup, og North Dakota bliver stedet, hvor han i drømme kan starte forfra, komme væk fra sig selv og skabe et liv, der rent faktisk betyder noget.

Romanen har noget på hjerte og kan varmt anbefales til alle, der ikke lader sig skræmme af det direkte sprog og Jonas’, der jo er en teenagedreng, intense fokus på det modsatte køn. Det er virkelig lykkedes for forfatteren at skabe et portræt af en ung mand, der lader sig manipulere af andre, og hvis usikkerhed og ensomhed efterlader sig dybe spor.

Oprindeligt skrevet af Louise Tranborg, Litteratursiden.

Høst
52274907