Nøddeskal

2017
)

Nøddeskal af Ian McEwan

11 maj.17

Grotesk og morsomt ægteskabsdrama, hvor tragedien om prins Hamlet udspiller sig i nutidens London, og hovedpersonen er en ufødt dreng.

’Nøddeskal’ er en pastiche på Shakespeares berømte tragedie om prins Hamlet, der i Ian McEwans roman er blevet forvandlet til et nutidsdrama i London. Historien opleves og fortælles af et drengefoster, der ligger klemt inde med hovedet nedad i sin mors livmoder. Det er tæt på terminen for drengens fødsel, og han hører, ser og oplever gennem sin mors mave, mens han glæder sig til at komme ud og finde ud af, hvem han er. Faren John, der er digter, bor ikke længere sammen med moren Trudy, men det gør farens udspekulerede bror Claude, der er blevet Trudys elsker. Sammen med Trudy udtænker Claude grumme planer for et giftmord, der - forklædt som selvmord -skal gøre det muligt for dem at slippe af med John og overtage det store, forfaldne, men meget kostbare hus.

Hovedpersonen har ikke noget navn, da han endnu ikke er født, mens de øvrige personer har navne, der lægger sig tæt op ad personerne i ’Hamlet’: Gertrud er blevet til Trudy, Claudius til Claude og kong Hamlet til John. Selv en Ofeliafigur optræder under havnet Elodie. Det er en meget opvakt og observant dreng, der fortæller. I begyndelsen, ved han endnu ikke, at han er en dreng, men det finder han ud af undervejs. Han lytter til radio og podcasts gennem sin mor, han hører på moren og onklens morderiske planer, uden at kunne advare sin far, og han drikker vin – nogen gange lidt for meget. Faktisk har den ufødte dreng fået et ret godt kendskab til vin og kender smagen af de forskellige vine. Han kan således nævne domænet til en vin alene på grund af den krydrede smag af solbær og kirsebær. Det er svært for ham at høre på, at hans mor siger, at hans far må dø, og det skal være i morgen. Han er træt af at ligge uvirksom i det trange rum, når han hellere ville ud og gøre noget ved det. Men der er 14 dage til terminen.

Romanen er utrolig morsom og til tider absurd grotesk, som når hovedpersonen beskriver sin mors samleje med onkel Claude ”Det er ikke alle der ved, hvordan det føles at have sin fars rivaliserende penis få centimeter fra ansigtet”.  ’Nøddeskal’ kan godt læses som en krimi, for den har alle krimiens elementer, men den er meget, meget mere. ’Hamlet slutter med sætningen ”Resten af tavshed”, ’Nøddeskal’ slutter med sætningen ”Resten er kaos”.

Ian McEwan har et imponerende og meget bredt forfatterskab bag sig. Sidste år kom den helt fremragende roman Barnets tarv, som er noget af det bedste og mest tankevækkende, jeg har læst. ’Nøddeskal’ er til gengæld en af de morsomste bøger, jeg længe har læst.

Claus Bech
53106617
9788702215021