Nattens cirkus

2012
)

Nattens cirkus af Erin Morgenstern

30 jan.13

Et magisk og vidunderligt cirkus, en dyst på magi mellem to troldmænd og en Romeo og Julie-kærlighedshistorie er nogle af ingredienserne i en fortryllende hyldest til det magiske og fantastiske.

Teaterproduceren og rigmanden Chandresh Christophe Lefevre får i 1886 ideen til et cirkus, som skal være noget helt specielt. Sammen med blandt andre ingeniøren Barris og urmageren Thiessen påbegyndes det omfattende planlægningsarbejde. Drømmenes cirkus bliver resultatet – det mystiske sort/hvide cirkus med de mange forskellige oplevelser og telte, der pludselig dukker op uden forudgående annoncering, åbner ved solnedgang og lukker ved daggry. Publikum drages af dette cirkus, der vækker genklang i deres sjæle.

Hvad Lefevre ikke ved er, at hans cirkus er udset til at blive skuepladsen for en magisk kamp mellem to troldmænd, Prospero og A.H. Deres årelange fejde skal ikke afgøres af dem selv men gennem deres to lærlinge, Prosperos datter Celia og A.H’s adoptivsøn Marco. Ingen af de to unge ved, hvem den anden er, eller i virkeligheden hvad kappestriden går ud på. I årene der kommer bliver cirkusset kampplads for deres vilde ideer og magiske opfindelser – en magi som blot er med til at gøre cirkusset endnu mere fantastisk. Da de to unge omsider lærer hinanden at kende, forelsker de sig højest upassende hovedkulds i hinanden

Mere skal ikke røbes her – det skal man selv opdage, men jeg kan godt love en helt forrygende og anderledes læseoplevelse. Morgensterns bog er blevet mødt med begejstrede anmeldelser overalt, rettighederne er solgt til film, og romanens indhold er blevet sammenlignet med Harry Potter og forfatteren Neil Gaiman. Det er måske lige at overdrive en smule, men alt i alt er det en fantastisk velskrevet og velkomponeret historie, som ikke kan undgå at fange sin læser.

Sproget er blomstrende, malerisk og detaljeret - især i skildringerne af de mange aktører og de oplevelser, som det magiske cirkus kan byde på. Beskrivelserne af alle de mange personer er vedkommende og levende. Indimellem virker historien dog lidt gammeldags og småkedelig, men spændingsniveauet bevares hele romanen igennem, alene i kraft af læserens ønske om at finde ud af, hvad det hele egentlig går ud på – og naturligvis om de to unge får hinanden i enden.

Bogen er enestående historiefortælling og samtidig en hyldest til fantasi, magi og mystik.

Bazar
Annemette Goldberg