Moskvareglerne

2009
)

Moskvareglerne af Daniel Silva

19 okt.09

Agentroman fra det nye Rusland. 'Moskva-reglerne' er 5. bog i serien med den israelske agent og kunstekspert Gabriel Allon i hovedrollen.

En russisk journalist ankommer til et skisportsted i de franske alper, hvor han har til opgave at overvåge den russiske finansmand Ivan Kharkov, tidligere KGB agent. Journalisten likvideres på sit hotelværelse, inden der er gået få timer.

Vores hovedperson Gabriel Allon blev gift i den forrige bog 'I hemmelig tjeneste' og tilbringer nu sin bryllupsrejse i Italien. Til stor utilfredshed for hans kone Chiara afbrydes hvedebrødsdagene, og han bliver sendt til Rom for at mødes med en anden russisk journalist, der ligger inde med informationer om en nærtstående våbenhandel, der involverer en kendt russisk finansmand. Inden han når at få udført sit forehavende, dør den russiske journalist i armene på Allon - forgiftet.

Allon sendes nu til Rusland for at optrevle våbenaffæren og bliver derved kastet ud i en livsfarlig mission.

Vi kommer vidt omkring i verden i denne agentroman, og hvad, jeg synes, er specielt spændende, er, at Silva tager fat i det nye Rusland. Jerntæppet er faldet, og der slås ikke længere med KGB-agenter, men de er stadig i fokus. De er den nye overklasse af velhavende mænd i Rusland, som ikke går af vejen for at tilrage sig penge og magt uanset metode og midler.

Endnu engang har Daniel Silva skrevet en hamrende spændende agentroman. Og han kan sit kram.

Han er uddannet journalist og har beskæftiget sig indgående med mellemøsten og andre politiske brændpunkter. Han forstår at skrue en gedigen historie sammen, hvor det er op til læseren at holde tungen lige i munden for at følge med. Det er interessant læsning, og han kan sammenlignes med af de store forfattere som Le Carré og Robert Ludlum, som skriver en velfortalt agentroman fremfor en hæsblæsende action-thriller.

Hvis jeg skal pege på en svaghed i Silvas bøger må det være hans stereotype kvindeportrætter. De er alle meget unge, smukke og sexede. Men det er en mindre skavank jeg godt kan leve med og som sikkert mange mandlige læsere nyder godt af. Til læsere af agentromaner er Daniel Silva et rigtig godt bud.

Cicero
Charlotte Grubb
27917488