Morika - vildhunden og panteren

2015
)

Morika - vildhunden og panteren af Sidsel Sander Mittet

01 apr.16

Der er fart på handlingen, som i dette bind graver dybere ned i bevæggrunde og årsager til magtopgøret i landet. Overbevisende toer i serien om Morika.

Med ’Vildhunden og Panteren’ fortsætter den forrygende kamp mod adelsvældet for Eshri, Korau og deres venner. Her midtvejs i serien bliver historien mere politisk, og forfatteren dykker ned i problematikker om moral, troskab og retfærdighed. Eshris følelser er delte. Hun holder utroligt meget af Oryn, men det overgreb hun var udsat for betyder, at hun har svært ved at finde tilbage til intimiteten mellem dem. Zaak derimod forstår uden videre hendes indre kaos, og båndet mellem Eshri og hila-drengen vokser for til sidst at bryde ud med en intensitet, som de ikke kan skjule for andre. Det får store konsekvenser, da et forhold mellem en morikaner og en indfødt er stærkt tabubelagt.

Eshri og vennerne har lidt deres tab, men aldrig opgivet troen på frihed og lighed på deres farlige færd mod Modstandslejren ledet af Eshris ældre bror. Oryndro er lige i hælene på dem, men med nye allierede stiger håbet for frigørelse af undertrykkelsens lænker. Der er meget på spil for Morikas indbyggere ikke mindst hila-folket, som kæmper for deres frihed. Der er stor mistro til hilaerne blandt oprørene, men de onde røster forstummer, da de viser sig at have et magtfuldt våben i deres besiddelse. Et våben som ikke kun kan afgøre slaget men også afsløre den sande konge over Morika.

Sidsel Sander Mittet har virkelig styr på sin fortællings handlingsspor, og man mærker at rammen om Morika er velovervejet og uden løse ender. Bogen er velskrevet og meget spændende. Tempoet er ikke helt så højt som i første bind, men der er masser af kærlighedsdramatik og magi i luften.En super fortsættelse af ’Rent blod’ – jeg vil stærkt anbefale Morika-serien til alle fantasyinteresserede læsere.

Oprindeligt skrevet af Pia Bechmann, Litteratursiden.

Morika, nr. 2
Facet