Mordoffer

2017
)

Mordoffer af Chris Carter

19 feb.18

Telefonen ringer med døden i den anden ende. En hårrejsende og voldsom sag udfoldes i denne grusomt gode krimi.

En sen aften modtager Tanya Kaitlin et videoopkald fra sin bedste veninde. Billedet er først uskarpt, men da Karen kommer i fokus, kan Tanya se, at hun er kneblet. Og stemmen er heller ikke hendes. Er det en dårlig joke? Det mener Tanya først. Især da stemmen siger, at hun kun kan redde sin veninde ved at lege en leg. Hun skal blot besvare to spørgsmål. Første spørgsmål er, hvor mange venner Tanya har på facebook. Let at besvare for Tanya. Andet spørgsmål får hende til at gå helt i panik. For hvad er svaret? Hvorfor kan hun ikke huske venindens telefonnummer? Efterhånden som Tanya svarer forkert, må hun se Karen blive grusomt mishandlet og dø.

Dette bliver starten på endnu en sag for Robert Hunter og Carlos Garcia fra Ultravoldelige Forbrydelser (UVF) ved Los Angeles’ kriminalpoliti. Sagen eskalerer hurtigt, da næste drab sker få dage senere. Også denne gang benyttes videoopkald og en leg med to spørgsmål. Hvem står bag? Og hvorfor? Og ved morderen, at de mennesker, han ringer op til, ikke kan besvare spørgsmål to?

Dette er ottende bog med makkerparret Hunter og Garcia. Som seriens øvrige bøger er handlingen i denne voldelig, brutal og detaljeret beskrevet. Ikke meget er overladt til fantasien, så gode nerver er et must, når man læser denne serie. Bogen er eminent god. Man fornemmer ofrenes angst og paranoia, efterhånden som stalkingen optrappes. De små delhistorier væver sig ind i hinanden, så man konstant har en cliffhanger, der fører handlingen fremad. Trådene samles efterhånden, men man har bestemt ikke mulighed for at gætte morderen før de allersidste kapitler. Det eneste, man fornemmer, er, at det hele har rod i noget på de sociale medier. Så jeg vil skyde på, at denne bog vil få de fleste til at tænke sig om en ekstra gang, før de poster noget på facebook, twitter eller instagram. Og facetime-opkald er bestemt ikke noget, jeg har lyst til at besvare længere! Som der står på bogens forside: Døden ringer. Tør du svare?

Hardcore krimilæsere vil elske denne bog. Fans af Richard Montanari, Belinda Bauer og Cody McFadyen vil føle sig underholdt af hele denne serie. Den får i hvert fald mine varmeste anbefalinger.

Jentas
Per Vadmand