Mimbo Jimbo og den lange vinter

2014
)

Mimbo Jimbo og den lange vinter af Jakob Martin Strid

16 dec.14

En stor bog fra en stor børnebogsforfatter. Jakob Martin Strid har skrevet endnu en bog om den lille blå elefant Mimbo Jimbo og hans venner og modsat de andre Mimbo Jimbo bøger er denne her både større i format og indhold. Men der skal også mange sider til, for at fortælle om den lange vinter.

I Mimbo Jimbo og den lange vinter er foråret lige om hjørnet og alle glæder sig til det, men foråret kommer ikke og pludselig begynder det at sne virkelig voldsomt. Mimbo Jimbo må grave sig ud af sit hus, for at komme ud og se, hvordan det går med hans venner. Hans ven Mumbo Jumbo sidder pakket ind i dyner, da Mimbo Jimbo endelig får gravet sig frem til hans hus og de syntes begge to, at det er et meget mærkeligt vintervejr. De får kæmpet sig vej videre rundt til vennerne og sammen begiver de alle sig ud for at undersøge, hvorfor vejret opfører sig så mystisk.

Det bliver en spændende rejse ud i snelandskabet, hvor de finder heksenes magiske klokke og blandt andet møder et hus på ben og en lille mand med et meget langt, sort skæg. Hvordan mon det alt sammen ender og kommer foråret nogensinde tilbage til Mimbo Jimbo og hans venner? En skøn eventyrlig fortælling, der henvender sig til 3-6 årige og deres voksne til en lille hyggelig læsestund i vintermørket.

Forfatter og illustrator Jakob Martin Strid er allerede kendt for sine Mimbo Jimbo bøger, hvor den første Mimbo Jimbo kom i 2010. Han har selv både skrevet og illustreret historien om den lille blå elefant og selvom der er iskold vinter i denne titel, er der både charme og varme i de charmerende tegninger. Den underfundige historie sat sammen med de farveglade illustrationer skaber en eventyrlig og skæv historie for de yngste.

Jakob Martin Strid har som nævnt tidligere udgivet en del titler om den lille blå elefant, men mange kender ham sikkert også for billedbøgerne Mustafas kiosk fra 1999 og Min mormors gebis fra 2006. Han har også skrevet Da lille Madsens hus blæste væk, som er knap så kendt, men den er bestemt også et bekendtskab værd og er en herlig, fantasifuld historie med masser af finurlige billeder.

Skrevet af Susanne Dahl Jensen, børnebibliotekar, Vejle Bibliotekerne

Originally published by admin, Litteratursiden.

51363035