Mary

2016
)

Mary af Aris Fioretos

08 sep.16

En dybt alvorlig og gribende roman om en gravid ung kvindes fængsling under et militærdiktatur. Trods angst og uvished forsøger hun at bevare sin integritet, fordi hun tror på kærligheden.

I november 1974 bliver den gravide 23-årige arkitektstuderende Mary anholdt af militærpolitiet og anklaget for statsfjendtlig virksomhed. Hendes kæreste Dimos er politisk aktiv, og han har sammen med sine medstuderende besat universitetsområdet. Da Mary tier under afhøringerne og torturen, bliver hun sendt ud på en fængselsø sammen med andre kvinder og et barn. Under de mest ydmyge forhold får kvinderne en hverdag til at fungere. Til sidst begynder Mary at skrive sine oplevelser og følelser ned på alle former for affaldspapir og gemmer det i en blikæske. Aldrig før har jeg læst en så tæt, nuanceret og overbevisende skildring af kroppens reaktioner på smerte, frygt, længsel og lyst. Det er en dybt alvorlig og medrivende roman om kærlighed og overlevelse skrevet i en lavmælt og poetisk tone.

Romanen begynder med slutningen, idet Mary er blevet yderligere straffet for sin tavshed og er blevet isoleret på en klippe på øen, hvor der kun er affald, fugle og hav. Her begynder hun at skrive. Afsnittet ’Granatæblekernerne’ er inddelt i en række spørgsmål: Hvem? Hvorfor? Hvor? Hvad? Hvordan? Hvornår? Her beskrives fangenskabet med tilbageblik på hendes komplicerede familierelationer, idet forældrene er en del af militærdiktaturet, og forelskelsen i Dimos. Slutningen er ’Alaska’, hvor isolationsfængslingen er ved at være forbi, og en alvorlig beslutning bliver taget.

Granatæblerne, som pryder for- og bagside med de smukke rødbrune farver, er et gennemgående motiv. Granatæblet indeholder kerner i en velordnet form uden midte. De bliver symbol for både begær og voldens aftryk på kroppen. Ja, for livet og menneskets relationer i al dets kompleksitet.

Det spirende liv i Mary, som kæresten Dimos ikke ved noget om endnu, holder hendes fokus på at overleve de næste måneder. Det lille liv bliver kaldt solen, hyben, blomme, abrikos, mandarin efterhånden som det vokser, og alene af ordene forstår læseren, hvor vigtigt det er, og at hun derfor kan udholde alt. I modsatte ende rummer romanen også noget om, hvordan magten sygeliggør sproget, hvor ord som ’teselskab’ og ’kage’ står for afhøringer og særlige former for tortur.

Romanen bæres oppe af det lyriske sprog. Man kommer tæt på, hvad et menneske er og bliver til under pres. Kvindefællesskabet er med til at bære dem oppe. Visheden om at kærligheden findes, betyder at Mary må foretage et drastisk valg.

Forfatteren har rødder i det græske og er inspireret af et studenteroprør i Athen i 1973-74, som førte til militærjuntaens fald. Handlingen i romanen kunne som sådan foregå alle steder, hvor mennesker lever under terror og diktatur.

Forfatteren er født i Lund i Sverige i 1960. Faderen var græker og moderen østriger. Han har modtaget en række priser for sit forfatterskab. ”Mary” fik Sveriges Radios Romanpris i 2016, og den var nomineret til den prestigefyldte Augustpris i 2015. Det er hans første roman på dansk.

Batzer & co
Jesper Klint Kistorp
52571812