Limpopoakademiet for privatdetektiver

2016
)

Limpopoakademiet for privatdetektiver af Alexander McCall Smith

01 apr.16

Endnu en hyggelig og hjertevarm krimi fra Damernes Detektivbureau. Den dejlige historie bør læses for sin herlige beskrivelse af livet i Botswana.

Damernes Detektivbureau er en serie af krimier, der i og for sig slet ikke er krimier. Der er som hovedregel ingen mord, ingen tilskadekomne og ingen mysterier. Til gengæld er der masser af små uoverensstemmelser, der gør bøgerne spændende. Man skal altså ikke læse bøgerne for krimiintrigens skyld, de skal snarere læses for at få en hjertevarm fortælling fra et Afrika, man ellers ikke hører så meget til.

I bind 13 af krimiserien med Damernes Detektivbureau får Mma Ramotswe og Makutsi hjælp af deres store idol, Clovis Andersen, til løsningen af et par usædvanlige sager. Første problem er, at Mma Potokwani er blevet fyret som forstanderinde på børnehjemmet på grund af uenigheder med bestyrelsen i den kommende ombygning af børnehjemmet. Men er Mma Potokwani udelukkende blevet fyret på grund af uoverensstemmelser? Eller ligger der mere bag?

Som i de øvrige bøger, er der ikke kun én opgave til Damernes Detektivbureau. Denne gang må de også hjælpe Mr. J.L.B. Matekoni, hvis ene lærling får sig rodet ud i problemer, da han vil hjælpe en ven. Ryger Fanwell i fængsel? Eller lykkes det for detektiven med den traditionelle figur at redde kastanjerne ud af ilden for ham?

Tredje udfordring i bogen er Mma Makutsi. Et problem er hun vel egentlig ikke, men hun har det efterhånden svært med at være Mma Ramotswes underordnede. Især nu hvor hun er blevet gift med en af byens rigeste mænd. Nu er de oven i købet ved at bygge hus. Mma Makutsi har dog nogle problemer med entreprenøren. Han ser lige igennem hende og vil ikke svare på hendes spørgsmål. Fornemmer man mon lidt fusk i forbindelse med byggeriet? Ja, jeg siger ikke noget; læs hellere selv!

Serien om damedetektiverne er efterhånden lang, men heldigvis behøver man ikke at læse dem alle i rækkefølge. Nye læsere bør dog starte med første bog– Damernes Detektivbureau nr. 1 – da den giver de grundlæggende forudsætninger for at forstå Mma Ramotswe og hendes venner. Herefter kan man sagtens springe lidt i serien og eventuelt springe nogle bøger over, da de ligner hinanden en hel del. Serien kan helt klart anbefales. Det er dejlige, hjertevarme bøger, der passer glimrende som hyggelæsning i en ferie eller en afslappende weekend.

Krimiserien med Damernes Detektivbureau, nr. 13
Rosinante
Merete Ries