Lille land

2017
)

Lille Land af Gaël Faye

11 dec.17

Barndommens tabte uskyld og krigens rædsel er yderpunkterne i Gaël Fayes bevægende debutroman, inspireret af forfatterens egne oplevelser under borgerkrigen i Burundi i 1990’erne.

Gaël Fayes ’Lille Land’ (fr. Petit pays, 2015) skildrer en drengs opvækst i Burundi før og under den blodige borgerkrig, som blev udløst af folkemordet i Rwanda i 1994. Det er en barsk og bevægende fortælling om et land sønderrevet af etniske konflikter, om familier, der går i opløsning, og om kampen for at bevare håbet og holde fast i minderne om fortidens lykke.

Vi følger fortælleren Gaby, der bor i hovedstaden Bujumbura sammen med sine forældre, lillesøsteren Ana og deres to tjenestefolk. Som søn af en franskmand og en rwandisk kvinde lever Gaby et ubekymret liv i et af byens velstillede kvarterer, uvidende om de etniske spændinger og politiske uroligheder, som præger verden uden for. Tiden går med at stjæle mangoer fra naboernes haver og boltre sig i den skønne natur sammen med vennerne. Tidligt i romanen forlader Gabys mor dog hjemmet efter voksende uoverensstemmelser med faderen. Som rwandisk flygtning føler hun sig ikke sikker i Burundi og vil flytte hele familien til Frankrig. Med forældrenes konflikt maler Faye et billede af det modsætningsfyldte forhold mellem europæernes romantiske forestilling om Afrika og den virkelighed Gabys mor møder som medlem af det forfulgte tutsi-mindretal:

”Når du bliver betaget af søernes skønhed, så mærker jeg lugten af den sumpgas, som dannes under vandoverfladen. Du har forladt det fredelige Frankrig for at finde eventyret i Afrika. Godt for dig! Men jeg søger den sikkerhed, som jeg aldrig har kendt, den luksus, det er at se sine børn vokse op i et land, hvor man ikke behøver at frygte døden, fordi man er…”

Langsomt trænger rædslerne ind i Gabys lille, trygge verden. Rygter og historier om de voldsomme begivenheder i nabolandet Rwanda bliver til virkelighed for ham, da Burundis præsident myrdes, og volden mellem hutuer og tutsier i landet blusser op. Pludselig befinder Gaby sig midt i en etnisk konflikt, som han ikke ønsker at deltage i, men som truer med at fortære ham og hans nærmeste, ja, hele landet:

”Krigen påtager sig altid at forsyne os med en fjende, også uden at være blevet bedt om det. Jeg, som allerhelst ville være forblevet neutral, formåede det ikke. Jeg var født ind i denne konflikt. Den var inde i mig. Den ejede mig.”

’Lille Land’ er en utrolig stærk debut, og det er ikke overraskende, at Gaël Faye har vundet et væld af franske litteraturpriser for den. Bogen er et uafrysteligt vidnesbyrd om borgerkrigene i Burundi og Rwanda set fra et barns perspektiv, men med tilbageblikkets nostalgiske, bittersøde tone. Faye er fantastisk til at drage læseren ind i Gabys univers med sine rammende personskildringer og flotte naturbeskrivelser og ikke mindst til at skildre, hvorledes barndommens beskyttede og beskyttende verden krakelerer, efterhånden som krigen kommer tættere på, og frygten og hadet forgifter alt.

Gaël Faye forlod Burundi i 1994 i en alder af kun 12 år og har siden boet i England og Frankrig, hvor han har kastet sig over musikken og litteraturen. Han udgav sit første musikalbum i 2013 og med udgivelsen af ’Lille Land’ kan han nu også kalde sig forfatter. Det kan man kun glæde sig over!

Arvids
Rigmor Eibe
53392288