Tekster fra Tresserne – Rodet sammen

***---

Jørgen Leth / Lars Movin

Kunsten at gå på gaden

gyldendal

451 S

Undertitlen på Jørgen Leths seneste bog er tekster fra tresserne. Og det er vist også den eneste samlede betegnelse man kan presse ned over den, (udover selvfølgelig at være skrevet af Jørgen Leth selv)

En stor overvægt af teksterne er journalistisk arbejde, primært fra Aktuelt hvor vi høre om alle de nye spændende ting der kommer i tresserne og de polemikker der var dengang. Vi lytter til Godard, jazz og han griber da også til den nylig moderne rockmusik, som han kalder beat. Det er små fragmenter hvor man får glimt af miljøet dengang, uden at man bliver klogere.

Fx er der en polemik omkring filmene Dilemma af Henning Carlsen og Weekend af Palle Kjærulff-Schmidt og Klaus Rifbjerg, begge fra 1962. Her bliver man præsenteret for nogle synspunkter omkring nogen film, der først bliver åbnet op for hvad er i Lars Movins efterskrift. Men jeg nød interviewsene med nogle af digterne fra den tid og Goddard, fordi jeg kender dem og deres værker. Så som ekstra læsning til en allerede eksisterende viden er det meget godt. Men som førstegangsmøde med jazzen, fransk nybølge og modernistisk lyrik mangler der baggrund for at det giver nogen mening

Så kommer rejseberetningerne, der med humor og vid bringer os rundt i verdenen, især synes jeg teksterne om hippierne i Nepal og Indien er særdeles underholdende, da Jørgen Leth også for dem præsenteret som forsumpede hashrygere, som de lokale sagtens kunne undvære. Så kommer der noget fiktion og så til sidst Lars Movins efterskrift.

Bogen er en rodebutik, i hvert fald igennem mine menneskelige øjne, der ikke sidder på en kender af tresser-kulturens forskellige facetter. Problemet kan være mig, unge knøs. Jovist, men det er da ærgerligt hvis ikke teksten åbner sig for den almen vidende, især fordi teksterne handler om en meget spændende tid. Man har på fornemmelsen at det er spændende folk der skrives om, og sidder og ærgrer sig over at man ikke har den fornødne basis for at få det optimale af de GODE artikler.

Så hvis man fx havde splittet bogen op, og ladet artiklerne stå i fx andre bøger hvor de bliver præsenteret i deres kontekst i stedet for forfatter, så ville det være vidunderligt. Men Jørgen Leths navn sælger mere end en antologi, synd for læseren.

29483787
Harvey Macaulay
9788702130799