Krigens barn

2018
)

Krigens børn af Niels Peter Juel Larsen

16 apr.18

En fremtrædende modstandsmand blev henrettet mindre end to måneder før befrielsen. Traumet plager sønnen, og ud af dét er vokset en knugende og velskrevet beretning om livet i skyggen af tragedien.

Niels Peter Juel Larsen har skrevet en medrivende og rystende roman om den tyske besættelse og konsekvenserne for en lille dreng, der mistede sin far kort før befrielsen. Danmark slap billigt fra 2. Verdenskrig i sammenligning med andre lande, men det er i bund og grund ligegyldigt for de mennesker, der led personlige tab under besættelsen. Omkring 8000 danskere blev dræbt under 2. Verdenskrig. Heraf blev 2685 dræbt inden for landets grænser, og det tal dækker både modstandsfolk, der blev henrettet eller døde under aktioner og mennesker, der blev ofre for sabotager eller hævnaktioner fra besættelsestropperne. Én af dem, der blev henrettet, var Poul Larsen, politifuldmægtig og en ledende skikkelse i modstandsbevægelsen i Frederikshavn og senere Aalborg.

Poul Larsens søn, Niels Peter, var knapt tre år, da henrettelsen fandt sted 10. marts 1945. Nogle mener, at børn ikke kan have erindringer fra så tidlig en periode af sit liv, men Niels Peter Juel Larsens roman må siges at være et bevis på det modsatte. Forfatterens erindring er fuld af knivskarpe billeder fra tiden både før og efter faderens henrettelse. Blandt andet husker han, hvordan han løb rundt i bedsteforældrenes have med et syltetøjsglas i hænderne og prøvede at fange sin fars sjæl.

Romanen er såkaldt autofiktion, et skønlitterært værk der bygger på virkelige begivenheder i forfatterens liv. Det er ikke muligt at skelne fiktion fra fakta i denne roman, men jeg har en fornemmelse af, at det biografiske stof er stærkt dominerende. Bogen springer frem og tilbage mellem tiden under besættelsen, den voksne, søgende yngre mand og den aldrende jeg-fortæller, der gør status. Vi får historierne om mislykkede kærlighedsaffærer og den stadige søgen efter sandheden i samtaler med moderen og med overlevende modstandsfolk, der har kendt og arbejdet sammen med faderen. Et af traumerne for sønnen var, at faderen blev beskyldt for at forråde sine kammerater under torturen og forhørene hos Gestapo. En beskyldning sønnen mener at kunne tilbagevise.

Niels Peter Juel Larsen har flere gange beskæftiget sig med dette tema, både i romanform og i én af sine radiomontager fra 70’erne. Det er knugende at lytte til hans radiomontage fra 1979 med titlen, 'Historien om en henrettelse'. Montagen indeholder bl.a. interview med moderen og hendes oplevelser af den tid. Den indeholder også et interview med en af de Gestapoagenter, der afhørte Poul Larsen, mens han sad fængslet i arresten i Aalborg. Det lykkedes for Niels Peter Juel Larsen at spore den aldrende og dødsyge forhenværende Gestapoagent til Kiel, og her lykkedes det at få en samtale med manden, der var en af de ansvarlige for, at faderen blev sendt til København og skudt. Radiomontagen findes på forfatterens hjemmeside sammen med andre af hans radiomontager.

Bogen kan sagtens stå alene som et vidnesbyrd om besættelsestiden set fra en lidt uvant synsvinkel. Men for den nysgerrige vil jeg anbefale, at man også læser forfatterens tidligere værker om emnet: 'Mands liv, mands ære' og 'Alicia'.

Turbine
53990118
9788740618280