1999
)

Konebytning af Maria Helleberg

01 aug.99

"Der kommer hun kørende, lige ind i historien, den første af dem alle, hun er overbevist om, at livet er faldet til ro for hende. Hun tager fejl".

Fem levende og en død person søger en forfatter. Hende får de til overmål i Maria Helleberg, som med ovennævnte citat veloplagt tager hul på sin historie.

Brødrene Lars og Henrik, politikeren Claus, TV-produceren Laura, Tove og en død narkoluder svinger sig i en dødedans af kedsomhed, utroskab, løgne og fortrængninger. De er giftet ind i hinanden, og selv når de er skilt, holder de de gamle mønstre kørende. Det gælder Laura, der har været gift med Claus, og som nu er gift med Lars, der var hendes elsker i syv år. Den unge Tove, der skal styrke den midaldrende Claus´ image, lader sig tæve af ham uden at kny, men da hun får brystkræft, flytter hun på hotel og gennemlever operation og kemoterapi alene.

Så mange forhold, så mange løgne og fortielser - så meget spild af menneskeligt potentiale. De mangler ikke noget -ud over livsfylde og ærlighed. Den døde pige har stået i forhold på den ene eller anden måde til alle mændene. Ændrer hendes død deres forhold til sig selv? Eller drejer det sig om Lauras konklusion. "Det gælder bare om at komme videre og lade som ingenting".

Maria Hellebergs Konebytning er en såre aktuel roman om ægteskab og utroskab og forstillelse, om kærlighed som et kortvarigt forbrugsgode blandt mange andre, om ufrihed midt i økonomisk og social velstand. Forfatteren påpeger indirekte, at ægthed, ærlighed og troskab mod sig selv og den anden, ikke er i høj kurs i dag.

22493809
9788700322769
292