Kobbermark

2016
)

Kobbermark af Gyrðir Elíasson

13 maj.16

I en samling af nøgterne beskrivelser af virkeligheden omkring os, skubber forfatteren os stilfærdigt ind på drømmenes obskure terræn og giver os en ufroglemmelig oplevelse.

Novellesamlingen ´Kobbermark´ består af en række fortællinger, som bevæger sig rundt i gråzonen mellem virkelighed og fantasi. Der er en gennemgående stemning af melankoli og ensomhed i samtlige noveller.

Åbningsnovellen slår tonen fint an. Her møder vi en mand, som har stødt livet omkring ham fra sig. Det meste af tiden opholder han sig i husets havestue, hvor han skriver på en bog bestående af personer, der aldrig har eksisteret. Han kommer sjældent ud, taler sjældent med konen og lukker sig mere og mere inde i sig selv og i skriveriet. Det helt store udsving i hverdagen indtræffer, da manden får øje på en stor bille fra Sydamerika i en plante i havestuen.

Ensomheden er tung og tæt og kan kløves ud af luften omkring ham i grove stykker. Men den er ikke udelukkende beskrevet som en negativ tilstand, men også som et alment menneskeligt behov. Distancen mellem mennesker skaber en ny og anden virkelighed. Vi søger ensomheden, når livet bliver for vanskeligt, når alt omkring os ramler sammen eller når vi blot har får et overvældende behov for at lukke verden ude og finde os selv.

I novellen ’To fisk’ følger vi en lærer, som på trods af kollegaernes ordløse modstand, ynder at undervise mindre børn i den tyske filosof Schopenhauers tankegang. Med filosoffen i tankerne, ender han sine dage som menneske, da han kaster sig i kanalen fra en bro. Men livet slutter ikke, for manden rammes af et såkaldt gællesyn, og på bunden af kanalen finder en forvandling (og en åbenbaring) gradvist sted.

”Klokken er ti minutter over tre. Jeg kan mærke, at halen stadigvæk vokser. Jeg vifter med den og bevæger mig længere ind under isdækket. Jeg behøver aldrig mere putte tøj i vaskemaskinen”

Jeg måtte læse passagen igen og igen. Er det virkelig dét, der står? Kan det passe? Men alt kan passe i Eliassons formidable samling af obskure fortællinger fra en virkelighedens verden, som konstant krydser ind over drømmenes terræn. Hverdagssituationer bliver pludselig afbrudt af noget uvirkeligt. Men på en stilfærdig måde. For der er egentlig ikke de store handlingsmæssige udsving i fortællingerne, og det bizarre glider ind som var det en naturlig del af karakterernes skæbne. Og efter endt læsning forsøger vi at mane det vi har læst tilbage til noget håndgribeligt. Men det er heldigvis ikke altid muligt og fantasien får frit løb. Og på trods af novellerne alle er korte, er der rigeligt med stof til eftertanke.

´Kobbermark´ kan på det varmeste anbefales. Hvis du kunne li forfatterens prisbelønnede ´Mellem træerne´, vil du helt sikkert være i gode hænder på kobbermarken, for grundstemningen er den samme i begge bøger. Her er mange af de følelser og stemninger, vi alle kender flettet sammen med humor, magi, mystik, natur og islandsk finurlighed så det batter!

Oprindeligt skrevet af Thomas Behrmann, Litteratursiden.

Forlaget Vandkunsten
Erik Skyum Nielsen