)

Klasse af Curtis Sittenfeld

23 okt.06
Skribent

"Klasse" er helt klart værd at læse, hvis du vil et smut ind bag en teenagers øjne. Det er en utrolig god og velskrevet roman om teenage-miljøet på en eksklusiv kostskole.

er er derfor ikke noget at sige til at romanen Klasse blev valgt som en af de bedste udgivelser i USA i 2005.

Handlingen udspiller sig omkring den 13-årige Lee Fiora. Lee er en ganske almindelig pige fra middelklassen. Hun ser tilfældigvis en brochure fra den prestigefyldte kostskole Ault med dens høje faglige niveau – og så er der jo også en masse lækre fyre. Hun opnår et legat til skolen og får overtalt sine forældre til at lade hende tage af sted. Men at være fra middelklassen på en skole hvor alle har penge - selv om der ikke snakkes om det – er en større omvæltning end hun forventede.

For Lee bliver kostskoletiden en tid, hvor hun forsøger at finde sig selv i et nyt og ukendt miljø. Hun lever sine 4 år på kostskolen som en tilskuer til alle andres liv, dog uden at hun på noget tidspunkt er udstødt. Lee er som sagt teenager med alt hvad dertil følger af følelser omkring venner, kærester, forældre-flovhed og meget andet.

Men tiden er ikke kun dårlig for hende. Hun lærer en masse om sig selv og hun udvikler sig gennem hele romanen. Jo mere hun udvikler sig, jo mere bliver vi som læsere indført i hendes tanker om fortiden, nutiden og en smule om fremtiden. Hun bliver langt mere åben og det virker utrolig godt, når man sidder og læser. Man føler med hende og kommer virkelig ind bag hendes tanker på grund af denne skrivestil.

Men ligegyldigt hvor god handlingen og skrivestilen ellers er, så er der et stort minus ved denne udgave, som jeg ikke helt kan sætte mig ud over og som lidt ødelægger min glæde ved romanen. Oversætteren har gjort et godt stykke arbejde, men man har  beklageligvis glemt en sidste gennemgang af romanen før udgivelsen. Det giver sig til kende i slå-fejl, grammatiske fejl og ind imellem mærkelige sætningskonstruktioner. Jeg synes, det er en skam, for det tager desværre en smule af læseglæden væk. Men handlingen er god og romanen er velskrevet, så prøv at sæt dig ud over de små fejl

Hr. Ferdinand
Sara Koch
26439221