Kærlighedens blå safir

2008
)

Kærlighedens blå safir af Shobha Nihalani

05 aug.09

Spirituel fortælling fra Indien om kærlighed, frigørelse fra traditionerne, skæbne og om at følge sit hjerte.

Neelam er en ung indisk kvinde der bryder ud af sit arrangerede ægteskab for at finde sit livs kærlighed, manden Ashnik. Hun møder Ashnik til en førbryllupsfest og det er kærlighed ved første blik fra begges side. Efter at have kendt hinanden i et halvt år vælger Ashnik til Neelams store forfærdelse at bryde al kontakt med omverdenen for at rejse væk for at finde sig selv og meningen med livet.

Neelam bliver efter Ashniks afrejse halvvejs mod sin vilje gift med en mand fra Mumbai, men hverken hun eller hendes mand er lykkelige. Hun vælger derfor efter mange overvejelser at forlade sin nye familie og på egen hånd rejse ud for at finde Ashnik. Det bliver en lang rejse der fører hende vidt omkring, og undervejs får hun mange spirituelle og mirakuløse oplevelser.

Romanen behandler emner som kvindefrigørelse, traditioner, kulturforskelle, kærlighed, tro og spiritualitet.
Man får en fin indsigt i kvindernes forhold i nutidens Indien, hvor gamle traditioner og normer støder sammen med nye måder at leve på og ønsker om et friere og mere selvstændigt liv for kvinderne.

Det er nogle gode og meget aktuelle emner, og forfatteren skriver rigtig godt med fine beskrivelser af stemninger og følelser, men bogen er efter min mening lidt for ”sød”, den mangler lidt kant, og efter endt læsning er der ikke meget at tænke videre over. Den lever til fulde op til sit navn, idet den har et romantisk skær over sig, og, trods de svære valg Neelam må tage, går alt alligevel lige efter planen.

Når det så er sagt, er det bestemt en læseværdig roman, som er smukt skrevet og desuden meget spirituel, så hvis man er interesseret i dette emne vil den være oplagt læsning.

En god bog til ferien.

Århus : EC Edition