Jomfrudronningen

2003
)

Jomfrudronningen af Susan Kay

18 aug.03

Da hun er 3 år, får hendes far hendes mor halshugget. Som ung bliver hun fængslet og anbragt i Tower af sin søster, mistænkt for forræderi. Hun overlever flere attentatsforsøg og bliver som 25-årig dronning af England. På et tidspunkt, hvor kvinder ellers var henvist til underdanigt at adlyde mænd, bliver hun én af Europas mest magtfulde regenter. Kvinden, der er tale om, er selvfølgelig Elizabeth den Første af England, datter af Henrik den Ottende og Anne Boleyn. Netop i år er det 400 år, siden Elizabeth døde.

Elizabeth var overordentligt velbegavet og talte bl.a. seks forskellige sprog. Folket elskede hende, og i 45 år regerede hun England dygtigt og klogt. Hun var en glimrende strateg, der formåede at holde de forskellige politiske magtfraktioner i ave. Hun forstod at manøvrere blandt hofsnoge og -intriger, og hun holdt i mange år krigen ude fra Englands grænser. Det er klart, at de frygtelige grusomheder, hun var vidne til i sin barndom, kom til at præge resten af hendes liv. De stedmødre, hun knyttede sig til, fik ligesom moderen hovedet hugget af eller døde i barselsseng. Derfor lærte hun tidligt ikke at stole på nogen og ikke at involvere sig for dybt følelsesmæssigt. Hun var et ensomt barn og blev en ensom regent.

Elizabeth var måske ikke smuk i gængs forstand, men hun var en særpræget rødhåret skønhed med en erotisk udstråling, der virkede utroligt tiltrækkende på mænd. Hun havde masser af beundrere og bejlere, men giftede sig imidlertid aldrig. Det har ført til utallige gisninger om hvorfor - om hun var vanskabt eller lesbisk eller simpelthen bare ikke havde lyst til at blive gift. Forfatteren giver sit bud på hvorfor og også svaret på, hvorvidt Elizabeth forblev jomfru hele livet, men det skal ikke røbes her.

Det er på alle måder en stor bog - også i omfang - og den er simpelthen så spændende og interessant, at man mest af alt har lyst til at læse den i ét langt stræk. Det er en fængslende og dybtgående, og så vidt jeg kan bedømme, troværdig skildring af en spændende periode i Englands historie, men historien er ikke kun interessant for læsere af historiske romaner, men for alle, der kan lide at læse et velskrevet psykologisk portræt af en intelligent og helt igennem enestående kvinde.
Herhjemme kendes Susan Kay for en enkelt roman - "Phantom : spøgelset i operaen", 1992, og den er bestemt også værd at læse.

Oversat af Alis Friis Caspersen. Cicero, 2003. 642 sider. Kr 349,-

Cicero