Før jeg forsvinder

2016
)

Før jeg forsvinder af Paul Kalanithi

07 okt.16

Eftertænksom, etisk og filosofisk bog om at møde livet og døden med værdighed.

Paul Kalanithi er død. Han blev 36 år gammel. Den ene dag var han en dygtig neurokirurg, der behandlede døende, den næste var han en patient med fremskreden kræft, der kæmpede for sit liv. Han var ikke kun en læge, der var fagligt dygtig, han havde også beskæftiget sig med livets store essentielle spørgsmål og fundet svar i litteraturen, Bibelen og filosofien. De svar er i denne bog. Svar som du kan tage til dig eller tænke videre over. Hvordan skal dit liv være og hvordan vil du dø? Hvad gør dit liv meningsfyldt. Hvad er dit kald?

Bogen er skrevet nøgternt, der er ikke for mange følelser. Måske fordi han er læge og vant til at diagnosticere?  Varmen og dybden kommer bedre frem i historien om bogens tilblivelse og i efterskriftet fra hans hustru Lucy. Bogen henvender sig særligt til andre læger, psykologer, sygeplejersker, socialrådgivere eller fagfolk, der har at gøre med mennesker i vanskelige situationer. Når det er sagt, tror jeg, at dens folkelige popularitet skyldes, at der hviler en sandhed over hans filosofiske betragtninger om livet, som måske kun kan komme fra én, som er tæt på døden, eller som møder den professionelt.

Vi kan alle bruge denne bog til at spejle os i for at finde vores sande identitet og ståsted. Som der står i forordet af lægen Abraham Verghese: ”Lyt til Paul. Lyt til, hvad du har at sige til ham i stilheden mellem hans ord. Dér ligger hans budskab. ” Bogen bærer præg af megen faglighed. Den er ikke et vellykket værk rent litterært. Men den vil helt sikkert sætte gang i tankerne hos sin læser, og deri ligger dens kvalitet.

Lindhardt & Ringhof
Iben Mondrup
52588685