Januarvinduet

2015
)

Januarvinduet af Phillip Kerr

06 jul.15

Med Premier League som ramme væver Phillip Kerr fermt en fascinerende fortælling om mord, korruption og moderne fodbold med udgangspunkt i den fiktive fodboldklub London City.

Kerr er nok mest kendt herhjemme for sin fremragende serie om den tyske kriminalpolitimand Bernie Gunthers prøvelser i tiden omkring Anden Verdenskrig, og jeg vil vove den påstand, at kan man lide Berlin Noir-serien, så kan man også lide den nye serie. Man er nemlig ikke i tvivl om, at man er i gang med en Kerr-fortælling. Foruden den lidt vel rapkæftede og på sin egen sære måde ærefulde hovedperson så er bogen researchet til bunds og miljøet og bipersonerne tegnet med sikker hånd. Der er også et lille glimt i øjet i ny og næ, ikke mindst når Kerr lader en person postulere, at man ikke behøver se godt ud, hvis man kan brygge god kaffe. Typiske Kerr-træk i en roman og karakter.

Titlen ’Januarvinduet’ henviser til transfervinduet – altså den periode, hvor fodboldklubber har mulighed at købe og sælge fodboldspillere – i Premier League. Hvis man ikke er den store fodboldnørd, så er Premier League den engelske pendant til den danske Superliga og altså den overordnede scene for Philip Kerrs nye krimi på dansk.

Vor hovedperson, Scott Manson, er assisterende træner for den fiktive Premier League-klub London City. Klubben er under en farverig og temperamentsfuld manager – der kunne minde om en vagt mere elskelig José Mourinho – og ejet af en flegmatisk og til tider kynisk ukrainsk oligark. Mansons egen baggrund er lige så broget. Foruden at være tidligere fodboldspiller og farvet så har han tilbragt tid i fængslet for en voldtægt, han ikke har begået. Det giver Manson en helt særlig indsigt i både en fodboldverden, der er præget af racisme, og et politi, der ikke kun lider under fordomme, men også under tilfælde af ren idioti. I hvert fald i Mansons øjne. Derudover har vi at gøre med en til tider uregerlig, men også meget menneskelig spillertrup. Det er i det hele taget Kerrs store force som forfatter; han kan tegne personer, der, selvom de i princippet er nogle fjolser eller sågar skurke, stadig har spor af sympatiske træk.

Ikke overraskende sker der naturligvis et mord. Den ikke altid lige afholdte manager må lide døden i forbindelse med nogle transaktioner, der ikke tåler dagens lys, og Manson, der nu også pludselig er midlertidig manager, må for klubbens skyld opklare mordet. Det klarer han med forbavsende flair.

En fodboldklub i Premier League er i min fodboldelskede optik en mageløs ramme for en krimi. Og hvis jeg skal være helt ærlig, så er det faktisk sjovere at følge Mansons kvaler på banen end som amatørdetektiv.  Kerr har allerede skrevet bog to, og selvom den endnu ikke er oversat, så kan jeg godt love, at serien kun bliver bedre.

Er man interesseret i en noget anderledes krimi eller bare vil underholdes med en god historie i et fascinerende miljø, så er ’Januarvinduet’ et godt læs.

Modtryk
Ole Steen Hansen