Ildenglen

2012
)

Ildenglen af Laini Taylor

18 okt.12

Dette må være årets bedste fantasy udgivelse. En fortryllende og åndeløs fortælling, der i den grad tager pusten fra læseren - om engle og djævle og om udødelig kærlighed.

17-årige Karou lever tilsyneladende en helt normal teenagers liv i Prag som kunststuderende med egen lille lejlighed, veninder og kærester. Det eneste unormale ved hende er hendes blå hår (ægte!) og hendes mange tatoveringer, men bag overfladen er hendes liv i den grad anderledes.

Ved at kunne gå gennem en skjult portal kommer hun over til sin anden identitet. Karou er opfostret af troldmanden Sulfur, som af uvisse årsager samler på tænder fra både dyr og mennesker. Både Sulfur og de tre andre personer, der bor i hans butik, er kimærer (uhyrer, djævle), og Karou fungerer som stikirenddreng gennem andre portaler til personer, som lever af at forsyne Sulfur med tænder.

Karou betragter kimærerne som sin familie, men samtidig er hun begyndt at undre sig over, hvor hun i virkeligheden er kommet fra. En flig af denne sandhed åbenbares for hende, da ildevarslende bevingede væsener afmærker døre (portaler) rundt omkring i verden med sorte brændte fingeraftryk, og da hun på en opgave i Marakesh overfaldes af engelen Akiva. Disse begivenheder er i virkeligheden en optrapning af en gammel og ond krig i en anden dimension mellem engle og kimærer, men midt i denne konflikt forelsker Karou og Akiva sig i hinanden. Langsomt åbenbares en forklaring på Karous oprindelse, og en kærlighedshistorie med rødder i fortiden vækkes til live.

Som nævnt er denne roman først og fremmest utroligt fascinerende i kraft af sin helt unikke sammenblanding af realisme og mytologi. Den traditionelle opfattelse af engle og djævle (uhyrer, kimærer) får en helt ny og uventet drejning, som især i kraft af forfatterens overbevisende beskrivelser bliver troværdige. Sproget er blomstrende, nærmest lyrisk, og handlingen er skruet så fermt sammen, at man har svært ved at lægge bogen fra sig. Personerne fremstår lyslevende og vedkommende, og beskrivelserne af især Prag og Marakesh får én til at nikke genkendende til bygningerne, duftene, folkene og stedernes særlig stemning.

Resultatet er i den grad en medrivende og overbevisende læseoplevelse af de helt store, og det bedste er, at denne bog faktisk kun er første bind i en planlagt trilogi. Bind to er udkommet på engelsk.

Bazar
Stig W. Jørgensen
29537380