I den kolde, mørke jord

2017
)

I den kolde mørke jord af Stuart MacBride

13 dec.17

Intens spænding og en vidunderlig sort humor går hånd i hånd, og den ene vanvittige drejning afløser den anden, i MacBrides barske skotske krimi.

Selvom jeg stadig mangler en del baggrundsviden om både hovedpersonen Logan McRae og en del andre personer, synes jeg alligevel, at ’I den kolde mørke jord’ er en fremragende og underholdende krimi. Plottet er gennemtænkt til mindste detalje, og jeg blev totalt overrumplet mere end én gang. Stuart MacBrides krimier hører til i den barske ende, men den gennemgående humor bløder en smule op for voldsomhederne.

Logan McRae er dybt involveret i Aberdeens kriminelle miljø og har ovenikøbet arvet en masse penge af den afdøde gangsterboss Wee Hamish Mowat, som også havde en forventning om, at Logan ville overtage hans rolle. Logan kæmper en indædt kamp for at hemmeligholde forbindelsen for hans chefer og kolleger, samtidig med at han skal opklare et bestialsk mord på en lokal forretningsmand. Mistanken falder på Reuben, en af Wee Hamish Mowats folk, der i den grad er ude efter Logan og titlen som ny gangsterboss. Det er ikke småting Logan og kollegerne kommer ud for, og flere gange er det ved at koste flere af dem livet.

Der er fuld fart på hele vejen igennem, og jeg synes, det er den bedste af forfatterens bøger. Dog er det stadig voldsomt trættende med den meget sexistiske tone, der er mellem især Logan McRae og hans tidligere chef kriminalkommissær Steel. I det hele taget er sproget lige lovligt bramfrit og fyldt med eder og forbandelser, faktisk så meget at det til tider virker stødende på os, der nyder et flot og veldisponeret sprog. Ligesom forfatterens øvrige bøger ville den heller ikke have været dårligere, hvis den havde været 100-150 sider kortere, tværtimod.

Historien er spændende, men der er også meget at holde styr på, så det kræver til tider en del koncentration ikke at miste overblikket. Slutningen er meget overraskende, og jeg går ud fra, at der kommer flere i serien om Logan McRae. Til trods for de sproglige udfordringer skal jeg helt sikkert læse mere. Bøgerne kan anbefales til læsere af krimier i den barske ende, og det gælder både forfatterens serie om Logan McRae og den om Ash Henderson.

HarperCollins Nordic
Nikolaj Kvistgaard Johansen
53604927