2007
)

Hvis du ku' se mig nu af Cecelia Ahern

26 nov.07
Skribent

Sød, hjertegribende og en mildt sagt mærkelig roman om usynlige venner.

I en alder af 12 år oplever irske Elisabeth to store forandringer i sit liv. Hun bliver storesøster og hendes mor vælger at forlade familien. Elisabeth overtager rollen som mor for sin lillesøster og sværger at hun aldrig selv skal have børn. Som 28-årig er hun fri og har opnået alt hun vil. Hun er en succesrig indretningsarkitekt, bosat i New York, og hun lever sammen med sin drømmemand.

Aftenen for hendes hidtil største succes modtager hun en opringning fra sin lillesøster. Selv om Elisabeth er splittet og ønsker at blive i New York med kærlighed og succes, forlader hun byen for at vende tilbage til Irland og tage sig af sin 16-årige lillesøsters nyfødte søn. Hendes drøm om aldrig at blive ansvarlig for et andet menneskes liv er slået i stykker, og efter 6 år som mor, må hun erkende, at hun og drengen,Luke, er som to fremmede under samme tag. Som 6-årig får Luke sin allerførste usynlige ven, Ivan, der ikke er som andre usynlige venner. Han har sit eget liv og lige så stille bliver han synlig for Elisabeth, uden at hun dog erkender at hendes Ivan og Lukes Ivan er den samme mand. Ivan er manden, der får rusket godt og grundigt op i den lille familie og lært Elisabeth lidt om børn og livet.

Hvor sød og hjertevarm denne roman så ellers er, må jeg erkende at den fra min synsvinkel er højst mærkværdig. Hvordan kan en usynlig ven indtage en plads i den virkelige verden, hos en ellers normal og velbegavet voksen kvinde, og hvordan kan han være en af historiens fortællere? Det er ikke fordi, jeg har problemer med at forstå ønsket om en drømmeverden, men en verden hvor vores hovedperson er tæt på at fremstå som sindssyg, fordi hun går rundt og konstant taler med sin usynlige ven, gør at hele romanen fremstår yderst utroværdig.

Jeg vil derfor anbefale, at man kun læser denne bog, hvis man har hang til søde romaner med en lidt for utrolig tvist – og så skal man ellers have et meget åbent sind. Og være opmærksom på at oplevelser af bøger kan være meget individuelle.

Oversat af Marie Kopp. Bazar, 2007. 358 sider.

Bazar
26989531