Hjerterum

2009
)

Hjerterum af Maeve Binchy

31 jul.09

Dejlig roman hvor en hjerteklinik skaber rammen for en række skæbnefortællinger for personer, som af forskellige grunde kommer på klinikken.

Clare Casey skal stå for opbygningen af en ny hjerteklinik tilknyttet St. Brigid’s Hospital i Dublin. Egentlig føler hun, at det er et tilbageslag for hendes karriere, men hun har besluttet at gøre sit bedste, og stille og roligt får hun bygget en klinik op med ansatte og tilfredse klienter. Og det er Clare og disse personer, som vi følger i bogens kapitler.

Vi hører om Aidan Dunne, som får et hjerteanfald og besøger klinikken sammen med sin kone Nora for at lære at leve med sin lidelse. Om den polske pige Ania som ender i England efter et ulykkeligt kærlighedsforhold og bliver ansat på klinikken som alt-mulig-person. Her forelsker hun sig i Carl med de rige forældre og den snobbede mor. Der er historien om den katolske præst Brian Flynn, der bliver forfulgt af en ung kvinde, som bilder alle ind, at de er forlovede, hvilket kan få meget uheldige konsekvenser for ham. Og så er der også sekretæren Hilary, hvis mor er dement, sygeplejersken Fiona som forelsker sig i klinikkens unge læge og mange flere mennesker, hvis liv fletter sig ind og ud af hinanden.

Maeve Binchy skriver en hjertevarm og menneskekærlig historie om alle disse menneskers liv. Flere af personerne har trofaste læsere af Binchy stiftet bekendtskab med før, f.eks. Aidan Dunne fra 'Den italienske klasse' og sygeplejersken Fiona fra 'Nattens regn og stjerner', ligesom restauranten Quentins naturligvis også er med.

'Hjerterum' er en rigtig feel-good roman. Der er masser af problemer undervejs, men vi behøver ikke at være rigtig nervøse, for til slut bindes alle bånd sammen i en hovedsagelig lykkelig slutning. Nogen kan ikke lide den slags romaner, andre sluger dem. Personligt er jeg utrolig glad for lige netop Binchy, som jeg har læst stort set alt af gennem tiden. Jeg holder af hendes hyggelige univers og nyder at slippe hverdagens ræs for en stund, når jeg lader mig underholde af hendes dejlige romaner. Og 'Hjerterum' følger heldigvis Binchys gode tradition.

Cicero
Marianne Linneberg Rasmussen
27800904