2004
)

Hjemmefronten af Kari Hotakainen

Producer
16.Jul.04

Der er fronter og frontkæmpere alle vegne i tilværelsen. Denne roman giver et indblik i en ganske særlig slags front, nemlig hjemmefrontens mandlige 1. geled.

Matti Virtanen er en ca. 40 årig finne med en ikke-færdiggjort akademisk uddannelse i rygsækken, gift med Helena og far til datteren Sini, bosiddende i en ejerlejlighed og en ægte mandlig, moderne finsk frontkæmper, som har dedikeret sit liv til hjemmet: rengøring, barnepasning og madlavning – især makaronigratiner!

I et ophedet øjeblik klapper Matti Helena en på hovedet, og så går hun med Sini, og han står ene, forladt og uforstående, og herved opstår romanens egentlige omdrejningspunkt: Mattis nye frontkamp for at få familien tilbage. Midlet hertil er i Mattis vurdering: et hus! Helena har engang ytret ønske om at bo i eget hus, og det ser Matti nu som eneste mulighed for familiesammenføring.

Ved siden af arbejdet på hjemmefronten er Mattis store lyst at kondiløbe, og nu begynder han at løbe rundt i alle de omkringliggende parcelhuskvarterer og kigge på huse og udspionere deres beboere – han har kikkert, båndoptager og notesbøger med på løbeturene, han løber ind og snuser til træværket på husene, gynger i gyngerne og tisser på plænerne, og han tyranniserer forskellige ejendomsmæglere med breve, telefonopringninger og afpresning af allerværste skuffe. Han starter på at give massage til sportsfolk og lidt mere intim massage til hungrende kvinder for at tjene penge – alt sammen for at virkeliggøre drømmen om at købe et hus, gerne et ældre træhus bygget af de oprindelige frontkæmpere fra Vinterkrigen. Det er sindssygt, hvad han foretager sig – måske er det også tvivlsomt, om det vil bringe Helena tilbage.

Kari Hotakainen vandt i 2004 Nordisk Råds Litteraturpris for ”Hjemmefronten”, og romanen kan kun være skrevet af en nordbo. Den ligner i tonen og persongalleriet Karin Fossums roman ”Jonas Eckel”, det er nogle særprægede mænd med en ret speciel selvopfattelse, der dominerer begge romaner. Det er vittigt, men ikke til at grine af! Det er skingrende skørt, men til at forstå! Det er proportionsforvrænget, men såre menneskeligt! Man undgår ikke at få en vis sympati for denne vanvittige, pulsmålende finske parcelhusløber og hans absurde projekt.

Romanen er velkomponeret, ironisk og et skarpt billede af nutidens frontkæmpere og de prioriteter, vi moderne mennesker har i livet. Især den bløde mands mange trængsler er udstillet, og i tilgift giver romanen en interessant indføring i finsk madlavning – især gratiner, allermest makaronigratiner!

Anbefalingen er skrevet sammen med bibliotekar Gitte Hehling, Odder Bibliotek

Oversat af Helena Idström. Gyldendal, 2004. 296 sider. Kr 298,-

Helena Idström