Himlen brændte

2013
)

Naturkatastrofer, revolution og rumvæsner.

21 nov.13

Hvad kan være årsagen til en naturkatastrofe? Ib Michael giver et bud i "Himlen brændte", et bud som er en tilbagevenden til hans velkendte fortællemåde.

Jeg er en stor fan af Ib Michaels bøger, og jeg er ikke blevet skuffet med den nyeste bog, ”Himlen brændte”. Historien tager udgangspunkt i en stor naturkatastrofe i Rusland i 1908. En eksplosion i atmosfæren over tundraen i området Tunguska i mellemste Sibirien lagde et område på størrelse med Sjælland øde. Alle træer i området lagde sig ned som telefonpæle, nærmest i form af en sommerfugl, beskrives det. Varmen fra eksplosionen forkullede mange af træerne, mens trykbølgen væltede huse og trykkede ruder ind. Det interessante er så, at eksplosionen endnu ikke er opklaret – forskere ved endnu ikke hvad og hvorfor noget eksploderede.

Bogen fortælles af den kræftramte og døende atomfysiker, Irina. Hendes bedstefar, Sergej Semjonov, oplever eksplosionen på nærmeste hold. Han mærker forandringer på krop og sjæl, og disse ansporer ham til at tage af sted videre ud i Rusland. Han ender i Moskva, hvor han bliver god ven af Vasiljev-familien, som hjælper ham til en militæruddannelse. Han forelsker sig i datteren, men farter videre til den store revolution i 1917, da denne forelskelse ikke kan blive til noget på grund af deres forskellige sociale statusser. Han skifter side flere gange, alt efter hvad der passer til hans behov. På et tidspunkt er han involveret i zarbørnenes flugt fra revolutionen. Men hele tiden er eksplosionen og dens følgevirkninger med i disse valg. Ad flere gange forsøger han at finde ud af hvad der skete. Han deltager på ekspeditioner til området, hvor han hver gang opdager nye ting.

Jeg har altid været tiltrukket af den måde Ib Michael fortæller en historie – nogle gange får ordene mere betydning end det der lige står på papiret, mens verdenen ikke altid er som man tror den er. Og i denne bog ved du netop ikke altid hvad, der er fakta og hvad, der er fiktion.

For faktisk er historien bundet op på fakta. Bogen er inspireret af en samtale mellem forfatteren og fysiker og professor emeritus ved Niels Bohr instituttet, Holger Bech Nielsen. Og samtidig med at bogen skrives falder meteorerne ned over Tjeljabinsk i det sydlige Rusland!

Heri QR-koder til supplerende materiale på internettet
50776182
9788702155181