Harzen-sanger

2013
)

Harzen-sanger af Charlotte Weitze

25 apr.13

Charlotte Weitzes moderne eventyr om en familie, der går i opløsning, da datteren forsvinder sporløst, er suverænt spændende og udfordrende læsning fra start til slut.

Titlen på Charlotte Weitzes nye roman med den utroligt smukke og foruroligende forside henviser til nogle små farvestrålende fugle, som minearbejderne i gamle dage havde med ned i mineskakterne. Hvis fuglene holdt op med at synge, var det, fordi ilten var ved at slippe op. På samme måde spiller sang og fugle en central og symbolsk rolle i Charlotte Weitzes moderne eventyr ’Harzen-sanger’ om en families overlevelse og udvikling.

Hanna og Niels har netop fejret deres datter Lisas 15 års fødselsdag. Parret mødte hinanden i en trætop i skolegården, hvor Hanna sang for fuglene, og Niels fascineret kiggede på. Datteren Lisa fik de i en meget ung alder, og nu da hun er ved at blive voksen, er det, som om alle i den lille treenighed er ved at glide fra hinanden. Hanna har forbudt sang og fugle i hjemmet til Niels store fortrydelse, og da Lisa ikke får lov at gå til sangundervisning, forsvinder hun sporløst.

Det lyder som indledningen til en god krimi eller spændingsroman uden dog at være nogen af delene. Men saftsuseme om ikke det er spændende læsning fra start til slut. I det ellers realistisk hverdagsmiljø sker der mystiske og overnaturlige ting, og virkningen er en mildest talt foruroligende grundstemning og et spændingsdrive, man skal lede længe efter.

Efter et år er Lisa stadig ikke fundet. Niels har forsøgt at lægge de ulykkelige omstændigheder bag sig og koncentrerer sig endnu mere om sit fuglekiggeri, mens Hanna går langsomt i opløsning og kan ikke holde sig selv kørende. Da hun opdager en mørk hemmelighed om Niels, ser hun det som et utilgiveligt forræderi, og de går fra hinanden.

I et sidste desperat forsøg på at finde datteren, vender Hanna på egen hånd tilbage til et mineområde i Harzen, hvor hun og Niels i deres ungdom var på bryllupsrejse, mens de ventede Lisa. Herfra tager historien fart. Der er fra begyndelsen rigtig mange ubesvarede spørgsmål og sammenhænge, læseren ikke forstår. Og det er netop det, der driver læseoplevelsen frem.

Med en uddannelse indenfor folkloristik har Charlotte Weitze en forkærlighed for at blande overnaturlige og eventyrlige fænomener sammen med ellers genkendelige omgivelser for herigennem at spejle menneskets indre følelsesverden i de magiske omgivelser. Nogen vil måske ligefrem betegne hendes forfatterskab som magisk realisme. Tæppebombet med symboler og tydelige referencer til folkeeventyrene er Harzen-sanger en rigtig spændende og original læseoplevelse om identitet og de roller, man befinder sig i eller må give afkald på, når man er en familie.

Samleren
29882401
Alette Bertelsen