Harry Augusts første femten liv

2016
)

Harry Augusts første femten liv af Claire North

19 feb.16

Stor science fiction roman om en mand, der bliver født igen og igen og vel at mærke med erindringen om tidligere liv og begivenheder intakt. Dybt fascinerende og i den grad tankevækkende.

Indenfor science fiction genren er tidsrejser et yndet emne. Hvad vil der ske, hvis man kan rejse tilbage i tiden og ændre historiens gang, og på det rent personlige plan; ville det da ikke være en god ting, hvis man fik chancen for et nyt liv og vel at mærke kunne undgå alle uheldige oplevelser og fejlskøn? Disse problematikker og meget mere er grundlaget for denne dybt fascinerende roman.

Harry August bliver født i 1919 som uægte barn af en godsejer. Han vokser op hos godsets gartner og levede i og for sig et ikke særligt bemærkelsesværdigt liv indtil sin død af knoglekræft i 1989.

MEN så bliver han født igen på nøjagtig samme sted som første gang og vel at mærke med fuld erindring om sit første liv, og dette sker så altså igen og igen. Da han ligger for døden for 11. gang bliver han opsøgt af en syvårig pige, der overbringer ham en besked: Verden er ved at gå under, men det sker alt for hurtigt. Historien, som vi kender den, er ved at ændre sig, fordi nogen trækker informationer ned gennem tiden. Disse informationer ændrer begivenhedernes naturlige gang, og det er nu op til Harry at få historien på rette kurs igen.

Claire North er pseudonym for forfatteren Catherine Webb, som har adskillige science fiction og fantasy historier bag sig. Et par stykker af dem er oversat til dansk. I hendes forfatterskab har hun tidligere beskæftiget sig med tiden og fortiden, og denne nye roman er så at sige den ultimative version af temaet.

Historien er temmelig kompliceret og er i starten ikke sådan lige til at få has på, men den tålmodige læser vil langsomt men sikkert blive mere og mere indfanget i bogens tema og stemning. Det ovennævnte spørgsmål, ”hvad nu hvis”, er helt bestemt, noget alle har tænkt over og kan forholde sig til, og dette universelle tema holder således læseren fanget. Dertil kommer, at hovedpersonen er skildret levende og vedkommende, at sproget faktisk er ganske glimrende, og at historien viser sig at hænge ganske udmærket sammen. Romanen er helt sin egen og bestemt ikke en, man ser hver dag, og alene af den grund er bogen værd at prøve.

Oprindeligt skrevet af Arne Larsen, Litteratursiden.

Rosinante
Louise Ardenfelt Ravnild