The Graces

2017
)

The Graces af Laure Eve

13 jan.17

Young Adult-roman med fokus på skole, veninder og kærlighed, men med et drys magi og heksekraft, der gør historien til noget særligt.

Engelske Laure Eve udkommer for første gang på dansk med denne titel, men hun har allerede et par lignende romaner bag sig på engelsk. Hvis ikke det var for fraværet af vampyrer, minder historien utroligt meget om Twilight-serien og også Ross Stirlings Soulfinder-serie og Kami Garcias Beautiful Creatures-serie indeholder nogle af de samme elementer. ’The Graces’ udvikler sig dog hen ad vejen til sin helt egen, og selvom målgruppen især er piger og unge kvinder, fangede historien dog også denne anmelder.

Den britiske teenagepige River flytter med sin mor til en lille engelsk by ved kysten. Faren er forsvundet, og den lille familie håber på at få en ny start i byen. Den nørdede og tilbageholdende River finder i begyndelsen ikke mange venner i sin nye skole, men ligesom alle andre er hun betaget af skolens absolutte superstjerner: Den jævnaldrende Summer Grace og hendes to ældre søskende, Thalia og Fenrin. Grace-familien er i det hele taget det lille samfunds dragende og magtfulde midtpunkt, og selvom der verserer alle mulige historier om hekseri og forbandelser omkring familien, ønsker alle at kunne sole sig i familiens skær.

River inddrages mod alle odds i familien, og hun bliver bedste veninde med Summer, men hvorfor er det, River bliver accepteret i modsætning til alle andre? Er der noget om snakken med hekserier, og hvad er det lige, River har oplevet og fortrængt fra sin egen fortid? Få svaret på disse spørgsmål i den højest uventede slutning.

Romanen virker i første omgang som endnu en ungdomsroman centreret om kærlighed og venskab, men forfatteren formår på overbevisende vis at fange læserinteressen ved hele tiden at lade os svæve i uvished omkring Rivers fortid og det magiske. Forfatteren overlader det til læseren, om man vil tro på magien eller ej, og opbygger et spændingsfelt omkring historien, som bevirker, at man lige skal have slutningen med. Bogen føjer sig således smukt til strømmen af YA-romaner som, tilsat lidt gys og magi, har afløst den gængse ungdomsbog. Især piger og kvinder i alle aldre vil sluge historien råt, og der skulle være en fortsættelse på vej.

Carlsen
Mette Stepnicka
52820448